PROTOKOLARNA VOZILA

FOTO: Luksuzna vozila Josipa Broza Tita

Luka Tetičkovič
19. 4. 2021, 18.00
Posodobljeno: 19. 4. 2021, 18.21
Deli članek:

Tito se je najraje prevažal v rolls royceu, ki je imel snemljivo streho in bil brez oklepa. Na Brionih pa je imel dve vozili, ki ju je najraje vozil kar sam.

Dragan Arrigler
Zbirko Titovih in kasnejših protokolarnih vozil si lahko ogledate v Tehniškem muzeju Slovenije.

Tehniški muzej Slovenije je 3. aprila letos praznoval 70. obletnico ustanovitve. Jubileja zaradi epidemije niso mogli obeležiti v živo. Sproščanje epidemioloških ukrepov pa je priložnost za vse, da si ogledajo bogate zbirke s področja lova, lesarstva, kmetijskega, vodnega pogona, elektrotehnike, tekstila, tiskarstva, pošte in telekomunikacij.

Dragan Arrigler
Titova vozila so do konca osemdesetih posojali za kulturne dogodke, kasneje so s to prakso prekinili. Vsa so še vedno vozna, a bi pred tem potrebovala temeljit servis, saj so materiali utrujeni.

Ob priložnosti smo pogledali v eno njihovih najatraktivnejših zbirk – protokolarna vozila, ki smo jih v Sloveniji obdržali kot dediščino nekdanje skupne države. To so vozila, v katerih se je prevažal Josip Broz Tito.

Leja Kolenc
Tito naj bi avtomobil Packard 12 dobil leta 1945 kot darilo Josipa Stalina, voditelja Sovjetske zveze.

Packard 12, model 1508

Tito naj bi avtomobil Packard 12 dobil leta 1945 kot darilo Josipa Stalina, voditelja Sovjetske zveze. Ta tip oklepljenega vozila ameriške izdelave je Stalin uporabljal v 30. letih prejšnjega stoletja. Ko pa so v tovarni ZIS začeli izdelovati lastna luksuzna vozila, je predvojne packarde poklonil voditeljem držav z ljudsko demokracijo. Tito je vozilo uporabljal za krajše vožnje, ko pa so se po informbirojevski krizi iz leta 1948 odnosi z Moskvo ohladili, so vozilo umaknili iz voznega parka in leto kasneje v ZDA kupili novega.

Leja Kolenc
Naslednik Stalinovega Packarda je bil kupljen v ZDA leta 1949

Packard Custom 8 Sedan

Naslednik Stalinovega packarda je bil kupljen v ZDA leta 1949 in bil del opreme, s katero je Tito na svoji ladji Galeb leta 1954 potoval v Indijo in Burmo, leto kasneje v Etiopijo, 1961 pa v Afriko. Tudi ta tip je bil oklepljen, a precej lažji kot njegov predhodnik. Pri tem ni znano, ali je bil tak že kupljen ali je bil predelan kasneje v avtomobilskih delavnicah garde.

Leja Kolenc
Po otoplitvi odnosov s SZ, ki je sledila Stalinovi smrti, je njegov naslednik Nikita Hruščev leta 1955 Jugoslavijo obiskal z voznim parkom petih vozil, ki jih kasneje pusti kot dar Jugoslaviji.

ZIS 115

Po otoplitvi odnosov s SZ, ki je sledila Stalinovi smrti, je njegov naslednik Nikita Hruščov leta 1955 Jugoslavijo obiskal z voznim parkom petih vozil, ki jih je kasneje pustil v dar Jugoslaviji. Tito je oklepljenega med temi vozili občasno uporabljal do leta 1974, neoklepljene različice pa so iz voznega parka umaknili v šestdesetih letih minulega stoletja.

Gre za reprodukcijo vozil Packard, ki so jih sovjetski inženirji posnemali, nakar so jih izdelovali v moskovski tovarni ZIS.

Leja Kolenc
Avtomobil naj bi bil vojna trofeja, ki jo je Titu podaril maršal Fjodor Tolbuhin, ki je z Rdečo Armado osvobodil Beograd.

Cadillac Fleetwood Series 85 Convertible

Avtomobil naj bi bil vojna trofeja. Podaril mu jo je maršal Fjodor Tolbuhin, ki je z Rdečo armado osvobodil Beograd. Gre za eno prvih reprezentativnih vozil, ki jih je protokolarno uporabljal Broz. Konkretno vozilo je Cadillac predstavil leta 1930, do leta 1937 so jih izdelali okrog 11 tisoč. Enega od njih vidite na fotografiji.

Leja Kolenc
Vojna trofeja Četrte armade je bil Titu predana leta 1945.

Horch 951 A Pullman Cabriolet Gläser

Vojna trofeja Četrte armade je bila Titu predana leta 1945. S tem avtomobilom je Tito takoj po osvoboditvi najprej obiskal Zagreb, nato pa še Ljubljano, Celje in Maribor. Vozilo je Tito uporabljal do leta 1960. Gre za največji avtomobil, ki ga je tovarna Horch, eden od pionirjev avtomobilizma, izdelovala pred drugo svetovno vojno. Zaradi prevelike karoserije je osemvaljni motor komaj zadoščal za pogon vozila.

Leja Kolenc
Tito naj bi Cadillaca Eldorado občasno uporabljal do leta 1974, posebej med obiski tujih državnikov.

Cadillac Eldorado Series 62 Convertible

Luksuzni kabriolet Eldorado je bil predstavljen leta 1953 in je že imel razkošje, ki je danes v avtomobilih serijsko – servovolan, električna pomična okna, streho in avtomatski menjalnik. Tito naj bi ga občasno uporabljal do 1974, posebno med obiski tujih državnikov. Z njim se je leta 1963 z Nikito Hruščevem popeljal skozi popotresno Skopje. V Ljubljani smo vozilo imeli priložnost videti, ko sta se z njim vozila egiptovski predsednik Gamal Abdel Naser in madžarski voditelj Janos Kadar.

Leja Kolenc
Tito se je najraje prevažal v vozilu znamke Rolls Royce, ki sicer ni nudilo nobene zaščite in je imelo celo odprto streho.

Rolls Royce Silver Wraith

Tito se je najraje prevažal v vozilu znamke Rolls Royce, ki sicer ni nudilo nobene zaščite in je imelo celo odprto streho. Vozilo je bilo všeč tudi predstavnikom Sovjetske zveze, ki so se v njem vozili, čeprav je delegacija pripeljala dve lastni oklepljeni vozili.

Leja Kolenc
Cadillac so Titu podarili jugoslovanski izseljenci v Kanadi in je bil eno od vozil, s katerim se je Tito po Brionih prevažal kar sam. V uporabi je bil do leta 1975.

Cadillac Series 62 Sedan

Cadillac so Titu podarili jugoslovanski izseljenci v Kanadi in je bilo eno od vozil, s katerim se je Tito po Brionih prevažal kar sam. Uporabljal ga je do leta 1975.

Leja Kolenc
Osebni avtomobil Lincoln Continental Convertible Sedan 1965

Lincoln Continental Convertible

Lincolna je Titu podaril kolektiv Zagrebškega velesejma ob otvoritvi velesejma leta 1965. Osebno ga je uporabljal na Brionih do 1979. Z njim je prevažal goste, med ostalimi igralca Richarda Burtona, ki je Tita upodobil v filmu Sutjeska, in igralko Elizabeth Taylor.

Leja Kolenc
Osebni avtomobil Zastava AR 51, 1953

Fiat Zastava AR 51

Ko se Tito ni prevažal v luksuznih vozilih, je prisegal na enega najboljših terencev svojega časa. Fiatovo kampanjolo, kot so jo imenovali, so po licenci začeli izdelovati v Crveni zastavi, Titovo zaprto nadgradnjo pa so dopolnili v ljubljanski Avtomontaži. Tito je bil navdušen lovec in je za te potrebe imel na voljo več avtomobilov. Kampanjolo mu je kolektiv Crvene zastave podaril ob obisku beograjskega sejma tehnike leta 1959.

Leja Kolenc
Motorne sani, ki naj bi jih Tito dobil v dar od Smučarske zveze Slovenije. V Tehniškem muzeju hranijo tudi električno kočijo, ki naj bi jo Tito dobil v dar ob obisku Mehike leta 1963 ali 1967.

Motorne sani in električna kočija

Motorne sani, ki naj bi jih Tito dobil v dar od Smučarske zveze Slovenije. V tehniškem muzeju hranijo tudi električno kočijo, ki naj bi jo Tito dobil ob obisku Mehike leta 1963 ali 1967. Uporabljal naj bi jo na Brionih.