OB TEDNU MOBILNOSTI

Okolju, podnebju in človeku prijazna prevozna sredstva

T.D.
19. 9. 2020, 21.03
Deli članek:

Celotna Evropa si prizadeva za zmanjšanje odvisnosti prometa od nafte, ublažitev njegovega vpliva na okolje in s tem uresničevanje strategije za mobilnost z majhnimi emisijami.

Dreamstime
Električni avtomobili so pravzaprav zgodovinsko gledano stari vsaj toliko kot avtomobili na bencin in nafto.

Vsako leto jeseni poteka Evropski teden mobilnosti, letos je to od 16. do 22. septembra. Tako je zdaj idealen čas za razmislek o naši prihodnosti in prihodnosti potomcev. To še zlasti velja za promet, ki je eden glavnih virov onesnaževanja zraka, vzrok podnebnih sprememb, telesnih poškodb in tudi smrti. Sprememba navad, povezanih z mobilnostjo, je tako rekoč življenjskega pomena.

Odvisni od avtomobila

V preteklih letih sta se v Sloveniji opazno povečala število registriranih motornih vozil in obseg motoriziranega prometa.

Sodobni življenjski slog od ljudi zahteva večjo mobilnost, zato se povečuje odvisnost od avtomobilov. V preteklih letih sta se v Sloveniji opazno povečala število registriranih motornih vozil in obseg motoriziranega prometa. Najhitreje narašča osebni motorni promet, predvsem zaradi zmanjšanega zanimanja ljudi za železniški in javni promet nasploh. Kljub tehničnim izboljšavam avtomobilov se s povečevanjem števila registriranih motornih vozil iz leta v leto povečujejo tudi izpusti toplogrednih plinov v ozračje.

V ospredju potovanja z manj onesnaženja

E-mobilnost ali (daljše) elektromobilnost je koncept trajnostne in okolju prijazne mobilnosti, ki temelji na zeleni energiji ter zmanjševanju ogljičnega odtisa in emisij trdih delcev v prometu. Ker naša družba postaja vse bolj ozaveščena, da prihaja v okolju do ogromnih, predvsem negativnih podnebnih sprememb, so se pojavile težnje po učinkoviti rabi energije, ki bi tudi manj onesnaževala okolje. Električni avtomobili so pravzaprav, zgodovinsko gledano, stari vsaj toliko kot avtomobili z motorji z notranjim izgorevanjem. A nizke cene in lahek dostop do naftnih derivatov so jih za nekaj desetletij potisnili v ozadje in šele sodobna skrb za okolje ter tudi hiter razvoj baterij sta jih spet obudila – in potisnila v ospredje mobilnosti.

Vsako leto več vozil na električni pogon

V Sloveniji je bilo konec leta 2019 več kot 1,165 milijona osebnih avtomobilov. Polovica jih je vozila na dizel, 49 odstotkov na bencin. Preostanek so bili e-avti, hibridi ali vozila na plin. Hibridna vozila so motorna vozila z dvema neodvisnima motorjema – električnim, ki zagotavlja gibanje v normalnih pogojih, in bencinskim, ki se zažene v zahtevnejših situacijah pri vožnji. Število avtomobilov na hibridni pogon se je lani glede na leto prej povečalo za 48 odstotkov in je preseglo število 6800, število električnih avtomobilov se je glede na leto 2018 povečalo za 53 odstotkov in je doseglo skoraj 2000. Število prvih registracij novih osebnih avtomobilov na električni pogon se je v enem letu povečalo za 33 odstotkov, torej kar za tretjino, kažejo podatki statističnega urada.

Do leta 2055 samo še na elektriko

Ministrstvo za infrastrukturo, ki je pristojno za energijo, je že leta 2015 osnovalo Energetski koncept Slovenije, ki do leta 2055 predvideva zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov za stoodstotkov. Kar pomeni, da naj bi se do leta 2055 po Sloveniji vozili samo še električni avtomobili. E-mobilnost pa seveda ne vključuje samo električnih avtomobilov, ampak tudi druga vozila, kot sta na primer električno kolo in skiro. Takšna vozila zahtevajo manjšo finančno investicijo in se lahko polnijo kjerkoli na navadno domačo vtičnico.