Uradna medicina v Rusiji to metodo uporablja kot pomoč pri zdravljenju astme, depresije, bolezni srca in ožilja, alergij, oslabljenega imunskega sistema, hudih obolenj dihal, izgube glasu, težav s kožo, celo hujšanju.

»Zaradi nenehne preobremenjenosti, kljub boleznim sem namreč brez prestanka vadila in nastopala, je moj glas začel dobesedno škripati. Moj poklic je visel na nitki.« Potem se je spomnila na dihalno telovadbo, ki se je je naučila med študijem opernega petja v Moskvi. Čez mesec dni je bil njen glas boljši kot kadarkoli v njenem življenju. Celo več. Bila je polna energije, zbujala se je spočita, nič več je niso mučile alergije, celo koža se ji je izboljšala. »Gre za dihalno telovadbo, ki ni namenjena zgolj opernim pevcem. Priporočam jo vsem ljudem, ki si želijo izboljšati imunski sistem, lažje premagovati vsakodnevni stres in postati pozitivnejši.«

Ruska dihalna telovadba, pove Manca, je izjemna. »Ne moremo je primerjati z nobeno znano dihalno tehniko. Gre za ravno nasprotno vadbo, kot jo poznamo, denimo, pri jogi ali meditaciji. Pljuča se pri tej vadbi, pravijo ji tudi paradoksalna vadba, krepijo tako, da jih stiskamo. V nasprotju z drugimi dihalnimi tehnikami, pri katerih se prsni koš širi.« Rezultati dihalne telovadbe so bojda tudi zelo hitri. »Tisti, ki redno delajo vaje po mojem vadbenem programu, poročajo, da imajo že po nekaj dneh občutno več energije, izboljša se jim tudi psihično počutje.« Nad vadbo so še posebej navdušeni bolniki z astmo. »Več udeleženk mi je sporočilo, da ne potrebujejo več inhalatorjev, eni je pulmologinja po 14 dneh vadbe celo ukinila zdravila.« 

Vi ste tako »padli« noter, da ste po mesecu dni beležili že 5.000 ponovitev vaj na dan.

Res je. Vadba me je čisto zasvojila. (smeh) Vaje sem izvajala tudi po dve uri in pol na dan, to je namreč največ, kar je dovoljeno. Vleklo me je, ker sem se počutila zares odlično. Po več kot petnajstih letih profesionalne kariere sem v tem mesecu napravila največji preskok v kakovosti svojega petja dotlej. Dihalna telovadba mi je tako močno okrepila pljuča, glasilke in preponsko mišico, da je petje postalo lahko. Zdaj so moja pljuča odprta in zelo močna. Eden od zdravnikov mi je dejal, da imam pljuča moškega profesionalnega športnika. Poglavje zase je bila zgodba imunskega sistema. Vse življenje sem bila nagnjena k prehladom, pogosto sem zbolevala za angino, gripo, imela dolgotrajne bronhitise. Zdaj skoraj ne vem več, kaj je to prehlad. Če že kaj staknem, se hitro pozdravim. Tako zdrava nisem bila še nikoli!

Rusko dihalno telovadbo je med letoma 1950 in 1980 razvila operna pevka Aleksandra Strelnikova, ki je zaradi obolenja srca imela hude zdravstvene težave.

Začetnica te tehnike je bila pravzaprav njena mama, ki je hčerine napade kašlja, ob katerih je izgubljala glas, reševala z dihalnimi vajami. Aleksandra je tehniko kasneje nadgradila, tudi tako, da je začela sodelovati z zdravniki z različnih področij. Njena metoda je bila večkrat klinično testirana, prejela je tudi certifikat ruskega ministrstva za zdravje. Uradna medicina v Rusiji njeno metodo uporablja kot pomoč pri zdravljenju astme, depresije, bolezni srca in ožilja, alergij, oslabljenega imunskega sistema, hudih obolenj dihal, izgube glasu, težav s kožo, celo hujšanju. 

Kljub temu da je vadba v Rusiji zelo popularna, je na zahodu skorajda ne poznamo.

V Rusiji vadbo uporablja mnogo znamenitih opernih pevcev, tudi estradnih, kot je na primer Ala Pugačova. Običajni ljudje se je ne poslužujejo tako množično, saj se moraš z vadbo ukvarjati sam, kar marsikoga odvrne. Zato sem se odločila, da sestavim dvajsetdnevni spletni program, z njim sem želela ljudem pomagati, da začnejo redno vaditi in se naučijo globoko dihati. Skoraj 80 odstotkov ljudi namreč diha plitvo, saj diha samo z zgornjim delom pljuč. Večina jih tudi ponoči ne preklopi na refleksno globoko dihanje. Rezultat je, da našim celicam in organom kronično primanjkuje kisika. Zato ljudje zbolevajo, so brez energije in prave volje.

Kako vadba učinkuje na naše telo?

Je kot nekakšna masaža, ki nežno trenira vse dele telesa in vpliva na naš metabolizem, delovanje možganov, spomin, izboljšuje mikrocirkulacijo, pospešuje zdravljenje vnetnih procesov v telesu, pomaga povrniti življenjsko moč po bolezni, dobro učinkuje proti stresu in kronični utrujenosti, odpravlja glavobol, lahko pomaga celo pri opustitvi kajenja. Ko sem proučevala metodo, sem zasledila številne uradne študije s prepričljivi rezultati. Kar 90 odstotkov otrok s hudo astmo po redni vadbi ni imelo več napadov. Vadba dokazano uravnava bitje srca in znižuje krvni tlak. Ker tudi močno izboljšuje razpoloženje, jo ruski psihiatri uporabljajo za pomoč pri zdravljenju depresije in podobnih težav. Dobre rezultate beležijo tudi pri hudih pljučnih boleznih, kot sta pljučnica in tuberkuloza.

Kako konkretno so videti vaje dihalne telovadbe?

Dihalna telovadba vključuje 13 osnovnih vaj. Osnova vsake vaje, ki jo naredimo osemkrat, so kratki in siloviti vdihi skozi nos, s katerimi dosežemo, da se prsni koš močno stisne. Ob dihanju pa izvajamo še nežne gibe z različnimi deli telesa. Vajo naredimo štirikrat, tako da izvedemo 32 vdihov. Na ta način razgibamo vse telo in krepimo mišice, ki sodelujejo v procesu dihanja. Vaje so kot nekakšno »dvigovanje uteži« za dihalni aparat in vse mišice, povezane z njim. Lahko jih delate kjer koli in kadarkoli, nobenih pripomočkov ne potrebujete, celo mirnega okolja ne.

Kaj se torej zgodi v telesu, kadar izvajamo dihalno telovadbo?

Zaradi močno povečane količine zraka v pljučih se izboljša oksigenacija krvi. Ko pljuča začnejo pravilno dihati, postanejo bolje in hitreje prekrvljena, dihanje postane lažje in svobodnejše, dihalne mišice se okrepijo, pljuča pa se očistijo prahu, plinov in drugih škodljivih snovi. Poleg pljuč se okrepijo tudi mišice grla in glasilke. 

Kako hitro se pokažejo učinki, o katerih govorite?

Vse je odvisno od želje in motivacije. Moj spletni program je zastavljen tako, da človeka v dvajsetih dneh pripeljem do polne vadbe. Po petih dneh redne vadbe ljudje že poročajo, da se veliko bolje počutijo. Napredek tečajnikov spremljam tudi po spletu. Zlasti prvi teden jih poskušam čim bolj motivirati, da premagajo začetno »lenobo« telesa. Pomembno je, da vaje delamo vsak dan.

Lahko dihalno telovadbo izvaja čisto vsak?

V nekaterih primerih se je pred vadbo dobro posvetovati z zdravnikom. Vse kronične bolezni zahtevajo previdno in zelo postopno vadbo, tudi v normalni nosečnosti je treba vadbo izvajati zelo pazljivo. Vadba se odsvetuje ljudem s poškodbami hrbtenice in glave, tistim, ki imajo hipertenzijo, zvišan očesni ali intrakranialni tlak, žolčne ali ledvične kamne, miopijo, tromboflebitis, glavkom, hujše bolezni srca in ožilja, povišano telesno temperaturo. Vadba je tudi nezdružljiva z dihalnimi vajami iz joge (pranajama).

Tik pred izidom je tudi vaša knjiga Vdihni življenje s polnimi pljuči.

Knjiga je napisana kot priročnik. Poleg opisane ruske dihalne telovadbe bodo bralci v njej našli moje osebne izkušnje s številnimi strokovnjaki v različnih državah sveta tako glede prehrane, gibanja, superživil do prve pomoči pri virozah ter odnosu do dela in življenja. Gre za projekt, s katerim se ukvarjam od leta 2017, ko sem sama potrebovala pomoč. Odtlej raziskujem in se učim. Lani sem se odločila, da začnem svoje znanje prenašati tudi naprej.

Redno izvajanje dihalne telovadbe lahko pomaga zdraviti in obvladovati številne bolezni:

  • bronhitis in bronhialno astmo (vadba obnavlja sluznico bronhijev, blaži vnetje, pomaga pri hitrejšem izkašljevanju, povečuje elastičnost in prekrvitev pljuč; pri otrocih so testiranja pokazala, da je z dosledno vadbo zelo možna popolna ozdravitev)
  • nevrozo, depresijo (vadba vsakič takoj izboljša stanje duha in razpoloženje človeka, pojavi se veliko pozitivnih čustev in povečan občutek notranje moči) 
  • vozličke na glasilkah, izgubo glasu
  • kronični izcedek iz nosu, sinusitis
  • težave z urogenitalnim sistemom
  • težave s prebavnim sistemom
  • kožne bolezni: nevrodermatitis, luskavico, nekatere oblike aken (zaradi vadbe celice spet postanejo nasičene s kisikom in zato se pospeši regeneracija kože, bolj se tudi aktivira kožno dihanje, kar je pozitivno za vse telo; zmanjša se zamašitev lojnih žlez in s tem aken)
  • bolezni srca in ožilja (vadba izboljšuje prekrvitev, regulira krvni tlak in krepi srce; pri težjih bolnikih je potreben nadzor zdravnika)
  • glavobol, epilepsijo
  • jecljanje (vadba lahko bistveno izboljša jecljanje pri otrocih)
  • skoliozo, poškodbe hrbtenice, bolečine v vratu (vadba vpliva na hrbtenico od znotraj – medvretenčni diski si lahko hitro opomorejo, osvobodijo se stisnjena vretenca; pri težjih bolnikih je potreben nadzor zdravnika)
  • sladkorno bolezen tipa 2
  • čezmerno težo (vadba izboljša delovanje vseh možganskih centrov in tudi uravnava željo po hrani; zaradi aktivacije presnovnih procesov na celični ravni se ne povečuje število novih maščobnih celic, obstoječe pa hitreje izgorevajo; vaditi je treba trikrat na dan)
  • prenehanje kajenja (vadba pomaga opustiti kajenje in tudi zelo hitro očisti glasilke, sapnik in pljuča nikotinskih usedlin, telo jih pospešeno izloči)

    Več zanimivih vsebin si preberite v novi izdaji revije Zarja Jana.