Najnovejši predlog Evropske komisije o omejitvi emisij na področju transporta in avtomobilske industrije poimenoven Euro 7 je razjaril evropske avtomobilske gigante, poroča portal Euractiv. Predlog, ki bi v veljavo stopil leta 2025 namreč tako strogo omejuje izpuste, da proizvajalci avtomobilov pravijo, da efektivno prepoveduje motorje na notranje izgorevanje.

Če bo predlog v tej obliki sprejet, bodo osebni avtomobili morali imeti manj kot 30 miligramov izpustov dušikovega oksida na kilometer, strožja oblika predloga pa te izpuste znižuje celo na 10 miligramov na kilometer. Trenutno se na trgu lahko kot novi prodajajo tisti avtomobili, katerih izpusti ne presegajo 60 miligramov dušikovega oksida na kilometer. Predlog omejuje tudi izpuste ogljikovega dioksida, ti se bodo morali s 1000 oziroma 500 miligramov na kilometer (odvisno od tipa avtomobila) znižati na 300 oziroma 100 miligramov na kilometer. Vse izjeme, ki v evropskih regulativah obstajajo sedaj, bodo ukinjene. To pomeni, da avtomobil omejitev izpustov ne bo smel presegati niti v izrednih razmerah kot je denimo vožnja v hrib, vleka ali vožnja po snegu.

Predlog, katerega pripravo in sprejetje vodi evropski komisar za zeleni dogovor in podpredsednik Evropske komisije Nizozemec Frans Timmermans, je naletel na oster odziv avtomobilske industrije. "Načrtovana zahteva, da morajo biti nova vozila v Evropi od leta 2025 praktično brez emisij, je ekološka, ekonomska in tehnološka anomalija," So v izjavi za javnost zapisali pri Nemškem združenju strojne industrije (VDMA). "Predlogi uredbe Euro 7, ki smo jih slišali doslej, ogrožajo dobavne verige, ki presegajo avtomobilsko industrijo in peljejo v de facto prepoved avtomobilov in tovornjakov, ki jih poganjajo izključno motorji na notranje izgorevanje. Evropa si tega ne more privoščiti," so še zapisali.

avto, izpusti, izpušna cev, ogljikov dioksid
Profimedia
Avtomobilski proizvajalci pravijo, da motorji na notranje izgorevanje ne morejo biti tako čisti kot to zahteva predlog uredbe.

Tudi na Združenju evropskih proizvajalcev avtomobilov (ACEA) menijo, da scenariji, ki jih predlog predvideva, trenutno niso izvedljivi. "Raje kot da [Evropska komisija] kratkoročno napoveduje prepoved motorja na notranje izgorevanje, bi bila potrebna močna politična zavezanost k nujni ureditvi vseh pogojev za prehod na mobilnost brez emisij, na primer postavljanje polnilne infrastrukture in fiskalne spodbude," je dejal tiskovni predstavnik ACEA.

Nemški proizvajalec avtomobilov BMW je ob tem za Euractiv pojasnil, da bodo učinkoviti motorji na notranje izgorevanje še nekaj časa igrali osrednjo vlogo v transportu za nekatere potrošnike, denimo tiste, ki živijo na odročnejših krajih in nimajo dostopa do potrebne infrastrukture za električne avtomobile. Pri podjetju Mercedes-Benz so prepičani, da "prehod v mobilnost brez emisij terja čas," pri Volkswagnu pa so opozorili, da bo takšna omejitev občutno povišala ceno avtomobilov, najbolj pa bi se povišale ravno cene zdaj najcenejših, majhnih avtomobilov.

Frans Timmermans
Reuters
Frans Timmermans

Timmermans na očitke odgovarja, da njegov namen ni izogibanje "težkim temam in težkim odločitvam". Zaveda se, da ima avtomobilska industrija ključno vlogo v gospodarstvu Evropske unije, a je ob tem prepričan, da se mora industrija usmeriti k električnim osebnim avtomobilom in k uporabi vodika za težji transport. "Veste, da avtomobilska industrija vedno najprej reče, da so spremembe nemogoče, na koncu pa jih upošteva," je dejal na novinarski konferenci novembra. "Vem, da je veliko živčnosti. Ta dialog z industrijo bomo imeli, a za zmanjšanje naših izpustov ne moremo čakati na leto 2029."