Vse za dosego cilja

VIDEO: Nova "bomba": razkrili so, kako so prežali na neodvisne in jim podtikali informacije

T.L.
21. 3. 2018, 13.50
Posodobljeno: 21. 3. 2018, 15.05
Deli članek:

Ne, ni naključij: da je na predsedniških volitvah zmagal Donald Trump, je delo strateškega podjetja Cambridge Analytica. Vsaj tako se je hvalil donedavni direktor podjetja.

Profimedia

Od novembrskih predsedniških volitev leta 2016 so volitve  - in predvsem predvolilna kampanja - pod drobnogledom različnih preiskovalcev zaradi suma o vmešavanju ruskih in drugih hekerjev. V zadnjih dneh pa se je fokus prevesil drugam: v Veliko Britanijo in podjetje Cambridge Analytica. S preiskovalnim delom so novinarji Channel 4 News razkrili umazane prijeme vodstva tega strateškega podjetja, ki se je v različnih državah vmešaval v politične in druge dogodke z metodami, ki so, milo rečeno, vprašljive.

Včeraj smo poročali o tem, kaj so vodilni v podjetju prostodušno povedali novinarjem pod krinko, ki so se izdajali za naročnike storitev podjetja. Škandala pa s tem še ni konec: Channel 4 je včeraj predvajal novo oddajo o razkritjih, v njej pa je mogoče slišati hvalo (še do včerajšnjega) direktorja Alexandra Nixa, kako je podjetje Cambridge Analytica pravzaprav prineslo zmago na ameriških predsedniških volitvah Donaldu Trumpu.

Alexander Nix je pred (skrito) kamero trdil, da se je s Trumpom srečal "večkrat", da so s skupnimi močni delali na kampanji, raziskavah, analitiki, ciljnih skupinah, kampanjah za splet in televizijo. Da je bila prav strategija, ki jo je razvilo podjetje CA, uporabljena v osrčju Trumpove kampanje. Hvalijo se, da so dobili elektronske naslove 230 milijonov Američanov, ki jih sicer "tradicionalne" vodene volilne kampanje ne bi zajele. Brskanje za osebnimi podatki posameznikov, ki s tem niso bili seznanjeni in se s tem niti niso strinjali, pa jim je omogočalo odkrivanje osebnostnih plasti ljudi in v naslednjem koraku ustvarjanje posamezniku ukrojenih političnih sporočil, s katerimi so privabili posameznega volivca, da je glasoval za Trumpa.

Na sestanku s stranko (novinarjem pod krinko) se vodilni iz CA hvalijo, da je Trump izgubil glasove priljubljenosti za kar tri milijone, hkrati pa si je zagotovil zmagovito število elektorskih glasov, katerih vpliv in število se spreminja od ene do druge zvezne držav, za kar gre zahvala zbranim podatkom in raziskavi: da so bili shodi organizirani na "pravih" lokacijah, da so na dan volitev nagovorili "k akciji", volitvam, več ljudi v ključnih,  neodločnih zveznih državah. In tako so zmagali na volitvah za razliko 40.000 glasov, ki jih je Trump dobil v treh državah.

Zloraba neodvisnih s točno določenim ciljem

Eden od vidnejših kadrov v podjetju, Mark Turnball, pa se je hvalil, da je kampanja "premagaj pokvarjeno Hillary" Clinton (Defeat Crooked Hillary in izpeljanka Crooked Hillary) delo podjetja CA. Da so ustvarili podobo, ko sta črki OO v besedi "crooked" zamenjale lisice za vklepanje kriminalcev, da so ustvarili še številne druge "kreative". Nato so poskrbeli, da je informacija pristala na spletu in opazovali njeno širjenje ter občasno poskrbeli le še za "spodbudo". Ko pa spletna vsebina postane del spletnih skupnosti, sledi o izvornem avtorju ni nikjer in "tarča" tovrstne kampanje ne more obtožiti političnega nasprotnika za ustvarjanje in kreiranje tovrstnih informacij. Tovrstne vsebine so brez zadržkov na svojih platformah - Facebook, Google in Youtube - predvajala vsa podjetja. Spletni uporabniki pa niso imeli pojma, da gre za "umetnino", ki prihaja iz Trumpovega tabora, saj so lahko prebrali le, da so posnetki delo "neodvisne" skupine Make America No.1., ki naj ne bi imela nobene povezave s kandidatom. 

Profimedia
Alexander Nix

Turnball je pred kamero še razlagal, kako je mogoče uporabiti/zlorabiti različne civilno-družbene skupine ali skupine aktivistov. Podjetje mora le poskrbeti, da "se oprimejo" določene vsebine ali informacije, nato pa "one opravijo delo".

Ko je novinar izrazil skrb, da bi ameriške oblasti lahko izvedele podrobnosti o "umazani kampanji", je Nix "stranki" zatrdil, da to ni mogoče, saj da ZDA nimajo jurisdikcije nad Cambridge Analytico (kljub temu, da je ameriška družba registrirana v zvezni državi Delaware). Dodal je, da če bi ameriške oblasti od podjetja zahtevale podatke, jih preprosto ne bi dali. Turnball pa je dodal, da o svojih strankah ne govorijo.

Milijarder Mercer vlagal v eksperiment

"Know-how" podjetja CA temelji na prijemih vojaško-obveščevalnih služb in vojaški psihologiji, vse skupaj pa je oplemeniteno z izkušnjami na konfliktnih področjih, kot sta Libija in Pakistan. Pred petimi leti so začeli eksperimentirati s tem, kako je mogoče manipulirati s podatki, ki jih lahko pridobijo iz družbenih omrežij, poleg že omenjenih osnovnih prijemov pa sledijo matrici, da se političnih kampanj ne zmaga z dejstvi, ampak z igranjem na čustva. 

V razvojnem času podjetja je bil na položaju podpredsednika Steve Bannon, milijarder Robert Mercer in njegova hči Rebekah Mercer pa sta vse skupaj izdatno financirala. Trumpu so bila za čas predvolilne kampanje obljubljeni ogromni zneski denarja – z enim pogojem: da dela s Stevom Bannnom in podjetjem CA. Slabo leto in pol po prelomnih volitvah v ZDA se koščki zgodbe o zmagi Donalda Trumpa počasi vendarle sestavljajo skupaj. 

V podjetju Cambridge Analytica so navedbe Channel 4 zanikali in dejali, da so ponosni na delo, ki so ga opravili v času Trumpove predsedniške kampanje, da pa  niso nikoli trdili, da je Trump v Beli hiši zaradi njihovega dela. Dodajajo še, da jih oblasti ne preiskujejo. Channel 4 News so še obtožili, da so zelo popačili poslovanje podjetja.