Kartelno dogovarjanje

Milijardna kazen za proizvajalce tovornjakov

M.K./STA
19. 7. 2016, 20.52
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.00
Deli članek:

Evropska komisija je proizvajalcem tovornjakov MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco in DAF naložila rekordno kazen v višini 2,93 milijarde evrov zaradi kartelnega dogovarjanja in kršitve protimonopolnih pravil EU.

Profimedia
Največjo kazen bo moral plačati Daimler, kar milijardo evrov. (Slika je simbolična)

Podjetja so se dogovarjala o cenah tovornjakov in prenosu stroškov glede upoštevanja strožjih pravil v zvezi z emisijami.

Višina kazni je dvakrat višja od najvišje doslej naložene kazni, komisija pa se je zanjo po besedah evropske komisarke za konkurenco Margrethe Vestager odločila zaradi velikosti trga, ki ga ti proizvajalci pokrivajo, in dolgotrajnega kršenja pravil - vse od leta 1997 do leta 2011.

Profimedia
Evropska komisarka Margrethe Vestager bi rada nasledila Junckerja.

Podjetja, združena v kartel, so delovala v državah Evropske unije in Evropskega gospodarskega prostora, ki vključuje tudi Islandijo, Norveško in Liechtenstein.

Komisija jim očita, da so se dogovarjala glede cen srednjih in težkih tovornjakov, časovnice za uvedbo tehnologij za znižanje škodljivih izpustov in prenosa stroškov za doseganje okoljskih standardov na kupce. Kaznovani proizvajalci so načrt skovali pred 14 leti v enem izmed "udobnih" bruseljskih hotelov. Srečanja so se udeležili vodilni menedžerji podjetij, ki so se nato redno srečevali, tudi ob robu različnih gospodarskih dogodkov, je na novinarski konferenci v Bruslju razkrila Vestagerjeva.

Evropska komisija je preiskavo uvedla leta 2011 po tistem, ko so na nepravilnosti opozorili v podjetju MAN. Slednje je imelo v preiskavi priznano imuniteto in se je s tem izognilo kazni v višini 1,2 milijarde evrov.

Krivdo so že priznali

Podjetja so krivdo priznala in pristala na poravnavo. Ker so privolila v sodelovanje s preiskovalci, jim je komisija znižala kazen. Največjo bo moral plačati Daimler, kar milijardo evrov, sledi DAF s kaznijo v višini 750 milijonov evrov. Volvo/Renault mora plačati nekaj več kot 670 milijonov, Iveco pa 495 milijonov evrov.

Po evropskih cestah vozi 30 milijonov tovornjakov, kar predstavlja tri četrtine celotnega cestnega prometa in pomemben del evropskega gospodarstva.

Vestagerjeva je pri tem izpostavila gospodarski pomen tovornjakov za prevoz blaga v Evropi.

"Zato je nesprejemljivo, da se MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco in DAF, ki skupaj izdelajo devet od desetih srednjih in težkih tovornjakov, proizvedenih v Evropi, povezujejo v kartel, namesto da bi med seboj tekmovali," je še dejala komisarka.

Scanio še preiskujejo

Komisija glede vpletenosti v kartelno dogovarjanje še vedno preiskuje švedsko Scanio, ki je poravnavo zavrnila. "Scania je sodelovala s komisijo. Ne strinjamo se z mnenjem komisije, da smo sodelovali pri dogovarjanju glede cen," je dejala tiskovna predstavnica podjetja.

Evropska komisija je doslej najvišjo kazen zaradi kartelnega dogovarjanja leta 2012 naložila vodilnim proizvajalcem zaslonov televizorjev in računalnikov, in sicer v povezavi s katodnimi cevmi. Znašala je skoraj 1,5 milijarde evrov.

Leta 2008 pa je kazen v višini 1,19 milijarde evrov prav tako zaradi dogovarjanja glede cen doletela štiri evropske proizvajalce avtomobilskega stekla.