Toži Teslo Motors

VIDEO: Gregorja izkoriščali v ZDA, prvi mož podjetja zdaj udaril po mizi

T.L.
17. 5. 2016, 11.12
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.59
Deli članek:

Gregor Lešnik se je odpravil na delo v ZDA. Po poškodbi nobena od zaposlitvenih agencij ni želela prevzeti odgovornosti, vključno s podjetjem Elona Muska, Tesla Motors, kjer se je poškodoval.

Facebook
Elon Musk pravi, da za izkoriščanje ni vedel.

Elon Musk, prvi človek Tesla Motors, ki želi premikati meje na zemlji in vesolju, se sooča z neprijetnimi obtožbami o izkoriščanju tujih delavcev, za katerimi stoji tudi 42-letni Velenjčan Gregor Lešnik. Po poročanju ameriških medijev naj bi Muskovo podjetje izkoriščalo delavce iz vzhodne Evrope, ki podjetju zagotavljajo agencijski zaposlitveni posredniki. 

Gregorjevo zgodbo si oglejte v posnetku na povezavi

Po pisanju portala Mercury News je Slovenec Gregor Lešnik zapustil nosečo dekle v Sloveniji in se za boljšim zaslužkom odpravil preko luže. V njegovem vizumu pa je pisalo, da ima specialna znanja, v ZDA pa naj bi opravljal delo nadzornika v novi lakirnici podjetja BMW v Južni Karolini. 

Ko je Lešnik že dobil vizo, je nekaj dni pred odhodom izvedel, da ne odhaja v Južno Karolino, ampak Kalifornijo. Kar mu je bilo vseeno, je povedal za časnik preko prevajalca. 

Uvoženim delavcem 5 dolarjev na uro, domačim najmanj 52

Ker pa brezposelni električar ni mogel nadzorovati ameriških delavcev, saj, kot piše spletna stran, govori le stavek ali dva v angleškem jeziku, do Južne Karoline ni nikoli prišel. Namesto tega so ga poslali v Silicijevi dolino, kjer je opravljal malce drugačno vrsto dela: nadgradnjo in razširitev obrata za svetovno znano podjetje Tesla Motors. Za delo je prejemal plačilo 5 ameriških dolarjev na uro. Za primerjavo: plačilo lokalnega delavca znaša 52 dolarjev na uro plus 42 dolarjev na uro za bonuse in pokojnino, v poročilu piše skupina Bay Area News Group, ki je razkrinkala dogajanje.

"Lešnikov trimesečni mandat se je končal pred letom dni zaradi hude poškodbe in s tožbo, ki je razkrila zakrbljujoče početje v avtomobilski industriji. Pogodbeniki namreč dostavljalo delavce iz obubožanih držav v ameriške tovarne, kjer delajo dolge ure za nizko plačilo in ob jasnem kršenju predpisov. Okoli 140 delavcev, večinoma iz Hrvaške in Slovenije, je gradila, v jasnem neskladju predpisov," zapišejo v Mercury Newsu

Tesla najel Nemce, ti Slovence

Okoli 140 delavcev iz vzhodne Evrope, predvsem iz Hrvaške in Slovenije, je gradilo novo lakirnico v tovarni Tesla Fremont. Gre za projekta, ki je povezan s proizvodnjo težko pričakovanega Teslinega vozila Model 3. Tesla je za gradnjo visokotehnološke lakirnice najela nemško podjetje Eisenmann, to pa je imelo slovenskega podizvajalca, završko podjetje ISM Vuzem.

Padel deset metrov globoko

Po treh mesecih dela pa se je Lešnik poškodoval, ko je skozi tovarniško streho padel 10 metrov globoko. Zlomil si je obe nogi, nekaj reber in se udaril tako močno v glavo, da je izgubi, zavest. Ker je bil poškodovan in ni mogel delati, ga je njegov slovenski delodajalec hotel poslati domov. Namesto tega pa je Gregor najel odvetnika ter zdaj toži Teslo in nekaj drugih podjetij za pretekla izplačila in odškodnino. Novembra lani se je Lešnik vrnil v domovino, zase in okoli 100 delavcev pa zahteva pravico.

Tesla ima sicer zaposlenih okoli 6000 ameriških delavcev v tovarni, kljub temu pa so razširitvena dela zaupali v roke pogodbenemu izvajalcu. Odgovornosti po Gregorjevi poškodbi ne želi prevzeti nihče: Tesla pravi, da Lešnika niso zaposlili oni, nemški Eismann tudi ne, češ, da so ga zaposlili Slovenci, ISM Vuzem pa oporeka Lešnikovi zgodbi in zavrača odgovornost.

Kako je Gregor prišel v ZDA

Leta 2014 je bil Lešnik nezaposlen električar, ki je živel z mamo in pričakoval otroka z dekletom. Podjetje ISM Vuzem je tedaj iskalo delavce, zato se je prijavil. "V Sloveniji ni bilo dela," je preko prevajalca povedal za časnik, moral pa je poskrbeti za družino.

Podjetje Vuzem sicer posreduje delavce iz območja Vzhodne Evrope, da gradijo obrate po Evropi in ZDA. Med drugim tudi za luksuzne znamke, kot so Mercedes-Benz, Toyota, Volkswagen, Ford in Saab.

Ko je marca 2015 Eisenmann iskal pogodbenike, s pomočjo katerih bi lahko zapolnil manjkajoče število delavcev za ameriški posel, ki je že v začetku vreden 100 milijonov dolarjev, je izbral Vuzem. Oni so Lešniku priskrbeli vizo, pri Eisenmannu so pomagali z dokumenti, kar dokazujejo tudi dokumenti s sodišča. Vzhodnoevropskim delavcem so prvotno obljubili, da bodo mesečno domov odnesli 2000 ameriških dolarjev.

Slovenci zadržali obljubljeno plačilo?

Namesto tega pa so, kot piše v tožbi, Lešnik in drugi zaposleni v Tesli delali sedem dni na teden večinoma kar 10-urne izmene. Plačilo pa so dobili le za 40 ur na teden, poleg tega pa podjetje ni plačalo nadurnega dela. Slovenski Vuzem naj bi zadržal tudi dodatno plačilo, ki naj bi ga v Tesli obljubili Lešniku ob dokončanju dela, pa piše britanski The Guardian.

Lešnik bi moral s specializiranim znanjem delati kot nadzornik električnih in mehaničnih instalacij za podjetje Eisenmann v Južni Karolini, kjer so delali novo lakirnico za BMW. To se ni zgodilo, saj so ga poslali v Silikonsko dolino. Marca 2015 se je Lešnik pridružil okoli 140 delavcem Vuzema v Silikonski dolini in začel nameščati industrijsko gretje in hladilne sisteme v tovarni Tesla Motors, piše Mercury News. In tako se je začela Slovenčeva kalvarija po ZDA.

Elon Musk: Nismo krivi, a smo moralno obvezani pomagati Lešniku

Po razkritju zgodbe se je v ponedeljek na twitterju oglasil tudi Elon Musk in dejal, da ni vedel nič o tovrstnem dogajanju v njegovem podjetju ter napovedal preiskavo o dogajanju. 

V obsežnem pojasnili je zapisal, da v Tesli verjamejo v trdo delo, hkrati pa želijo delovati po načelih pravičnosti, poštenosti in dobrote. Glede na zapisano v članku Mercury Newsa Musk ocenjuje, da je v Lešnikovem primeru prišlo do kršitev smernic, ki jim sicer v podjetju sledijo. Obljubil je, da bodo preverili dogajanje in uvedli dodatne nadzore tudi za podizvajalce s ciljem, da se podobna ravnanja preprečijo.

Musk ponovi, da je so Lešnika pripeljali iz podjetja ISM Vuzem, pogodbenega podizvajalca podjetja Eisenmann. 

"Z Eisenmannom smo podpisali iz enostavnega razloga: ne znamo graditi lakirnic, oni pa veljajo za ene najboljših, če ne najboljše v poslu. Med pogajanji smo ugotovili, da so odlično podjetje, z dobrimi ljudmi," piše Musk, ki nato nekaj besed napiše o Lešniku. 

"Poskrbeli" bodo za Lešnika

Zapiše, da je Lešnik prišel v ZDA pod pogoji, ki jih je postavilo podjetje Vuzem. "V kolikor so navedbe v članku resnične, moramo storiti pravo stvar za gospoda Lešnika in njegove sodelavce iz Vuzema. Ne gre za vprašanje zakonodaje, gre za moralno vprašanje". Musk nadaljuje, da so v Tesli spoštovali vse zakone: najeli so pogodbenika, kar je običajno v tovrstnih primerih, in slednji so obvezani, da spoštujejo vse zakone. Po Lešnikovi nesreči je pristojna služba, ki preiskuje primere nesreč na delovnih mestih ugotovila, da podjetje Tesla ni odgovorno za nesrečo. Tudi ko je Lešnik vložil odškodninsko tožbo, je sodnik Teslo iz primera opustil, saj je presodil, da podjetje ni odgovorno za dogajanje, nadaljuje Musk.

Obljubil je, da bodo "poskrbeli" za Lešnika in da če je bil skupaj s kolegi res plačan le 5 dolarjev na uro je to "popolnoma nesprejemljivo", saj je Tesla eno do podjetij z najvišjo urno postavko v avtomobilski industriji, je še zapisal Musk.