Črna statistika

Mimo osnovne šole drvel s 132 kilometri na uro, v Kočevju zasačili še večjega divjaka

R.T.
17. 4. 2023, 11.56
Posodobljeno: 17. 4. 2023, 11.56
Deli članek:

Agencija za varnost prometa (AVP) je danes v luči začetka preventivne akcije postregla s črno statistiko s slovenskih cest.

Profimedia
Fotografija je simbolična.

Na večjo nevarnost za nastanek prometne nesreče vplivajo številni dejavniki, ki so povezani z objestno, tvegano in neprilagojeno vožnjo. »Višje kot so hitrosti, praviloma težje so posledice prometnih nesreč,« so pojasnili pri AVP.

Na slovenskih cestah se danes začenja prva letošnja nacionalna preventivna akcijo »hitrost«, ki jo izvajata AVP in policija. Trajala bo do 23. aprila, pri čemer bo maraton nadzora hitrosti potekal v petek 21. aprila. Glede na podatke AVP smo v Sloveniji zaradi neprilagojene hitrosti lani zabeležili skoraj 3500 prometnih nesreč. Umrlo je 26 oseb, kar je 23 manj kot leta 2021. V teh nesrečah se je poškodovalo 2062 oseb, pri čemer so v to število vključene tako hude kot lažje poškodbe. Gre za največje število poškodovanih oseb v zadnjem petletnem obdobju, število pa se je od leta 2021 povišalo za 20 odstotkov.

Divjaki na cestah

Pri AVP so analizirali tudi podatke prikazovalnikov hitrosti, ki so jih decembra 2022 v brezplačno polletno uporabo podelili 15 občinam. Prikazovalniki so med 1. januarjem in 11. aprilom 2022 zasačili nekaj posebnih divjakov. Kot je pojasnila v. d. direktorja AVP Simona Felser, je »v Občini Trnovska vas voznik pri omejitvi 30 kilometrov na uro več kot 4-krat prekoračil dovoljeno hitrost, vozil je nedopustnih 132 kilometrov na uro! Gre za lokacijo v neposredni bližini osnovne šole, kar nakazuje tudi prometni znak, postavljen ob prometnem znaku za omejitev hitrosti. V Kočevju je bila pri omejitvi 70 kilometrov na uro izmerjena najvišja hitrost kar 190 kilometrov na uro v neposredni bližini označenega prehoda za pešce in kolesarske poti. V občinah Šmarje pri Jelšah, Kozje in Poljčane so bile pri omejitvi 50 kilometrov na uro najvišje izmerjene hitrosti kar 116 kilometrov na uro, v občini Hoče-Slivnica pa pri omejitvi 40 kilometrov na uro kar 105 kilometrov na uro. Voznike pozivamo, naj vozijo zmerno in odgovorno, saj se objestna in agresivna vožnja vse prepogosto konča usodno. Globe so v takšnih primerih še najmanjša kazen.«

Največ povzročiteljev med mladimi

Z delavnicami Vozimo pametno AVP prometa mlade kontinuirano ozavešča, naj izključijo glavne dejavnike tveganja za nastanek prometnih nesreč, neprilagojeno hitrost, alkohol in mobilni telefon. Prav kombinacija teh treh dejavnikov je še posebej usodna.

Kar zadeva povzročitev prometne nesreče zaradi neprilagojene hitrosti, sta bili lani med najbolj rizičnimi starostni skupini 18 do 24 let (750 prometnih nesreč) in 25 do 34 let (681 prometnih nesreč), so navedli pri AVP. To po njihovih navedbah potrjuje dejstvo, da so »mladi vozniki (18-24 let) motornih vozil precej bolj rizični kot starejši vozniki motornih vozil (65+), saj povzročijo 3,5-krat več prometnih nesreč zaradi neprilagojene hitrosti klub dejstvu, da jih je številčno precej manj.« Število povzročiteljev prometnih nesreč s starostjo pada, kažejo podatki. Obenem so starostne skupine od 18-24, 25-34 in 45-54 let v zadnjem petletnem obdobju najbolj pogoste skupine, udeležene v prometnih nesrečah s smrtnim izidom. V letu 2022 so sicer največ smrtnih prometnih nesreč povzročili povzročitelji iz starostne skupine 45-54 let.

Neprilagojena hitrost in kolesarji

Največ prometnih nesreč zaradi neprilagojene hitrosti še vedno povzročijo vozniki osebnega avtomobila, ki so bili v zadnjem petletnem obdobju zaslužni povprečno za kar 73 odstotkov teh nesreč (samo lani 2561), a se ta delež v zadnjih letih zmanjšuje. Sledijo jim kolesarji in vozniki enoslednih motornih vozil. Kolesarji so v letu 2018 povzročili 238 prometnih nesreč, lani pa že 412 prometnih nesreč zaradi neprilagojene hitrosti, pri čemer se je delež v zadnjih petih letih s 7 povečal na 11 odstotkov, še navajajo pri AVP. Delež pri voznikih enoslednih motornih vozil ostaja med 8 – 10 odstotki in je lani znašal 9 odstotkov. Kar zadeva smrtne žrtve, je bilo lani največ umrlih zaradi neprilagojene hitrosti med vozniki enoslednih motornih vozil (6) in kolesarjev (5).

Hitrost in alkohol

Vožnja pod vplivom alkohola in neprilagojena hitrost sta pri prometnih nesrečah pogosto povezana. V letu 2022 se je od 1590 prometnih nesreč, ki so jih povzročili alkoholizirani udeleženci, 610 pripetilo zaradi neprilagojene hitrosti, v njih pa je življenje izgubilo 9 oseb, še opozarja AVP.

Največ smrtnih žrtev ob vikendih, zvečer in ponoči

Največ prometnih nesreč s smrtnim izidom zaradi neprilagojene hitrosti se pripeti ob koncih tedna, v obdobju zadnjih petih let pa je največ udeležencev zaradi neprilagojene hitrosti umrlo med polnočjo in 1. uro zjutraj.(14), med 14. in 15. (12) ter med 19. in 20. uro (12). Večina smrtnih prometnih nesreč se zaradi neprilagojene hitrosti pripeti v pozno popoldanskem času (prometne konice) oziroma nočnem času (med 19. zvečer in 1. uro ponoči). Leto 2022 je nekoliko odstopalo od povprečja, saj je 9 od 26 umrlih zaradi neprilagojene hitrosti umrlo med 11. in 15. uro, so še izpostavili pri AVP.