Aplikacija za naročanje

Še poslabšana dostopnost: »V letu in pol nisem uspel priti do zdravnice.«

M. T. V.
3. 2. 2023, 10.02
Posodobljeno: 3. 2. 2023, 10.50
Deli članek:

Tudi zagovornik načela enakosti ugotavlja, da so po uvedbi aplikacije nekatere ranljive skupine v slabšem položaju pri naročanju na obravnavo pri družinskem zdravniku. Razlog za to je, da nekatere ambulante ne upoštevajo veljavnih pravil o možnih načinih naročanja.

Pixabay
Po telefonu je zdravnika skoraj nemogoče dobiti.

Ne le, da številni nimajo svojega osebnega zdravnika, ker jih preprosto ni, tisti, ki ga imajo, pa do njega težko dostopajo. Po uvedbi aplikacije za naročanje se je stanje še poslabšalo, ugotavlja tudi zagovornik načela enakosti Miha Lobnik. Njegova raziskava pravi, da so nekatere ranljive skupine v slabšem položaju pri naročanju na obravnavo pri družinskem zdravniku, razlog za to je, da nekatere ambulante ne upoštevajo veljavnih pravil o možnih načinih naročanja. Dostopnost ambulant družinske medicine se je poslabšala predvsem zaradi uvedbe elektronskih načinov naročanja pacientov, ob tem pa so se zožile druge možnosti komunikacije z zdravnikom, ki so sicer zakonsko določene. Težave pri dostopu do zdravstvene oskrbe to povzroča predvsem ranljivim skupinam. Te so zaradi osebnih okoliščin starosti, invalidnosti, jezika, zdravstvenega in premoženjskega stanja v slabšem položaju, ker ne morejo, ne znajo ali ne zmorejo uporabljati novih tehnologij. Zato Ministrstvo za zdravje opozarja: "Digitalizacija oziroma uvajanje elektronskih načinov komuniciranja ne sme nadomestiti ali zožiti drugih zakonsko predpisanih možnosti dostopanja do družinskih zdravnikov. Prikrita doktrina omejevanja dostopa do čakalnic za tiste, ki potrebujejo zdravnika, je nesprejemljiva."

Po telefonu do zdravnika praktično nemogoče

Slabše digitalno pismeni so namreč opozorili, da do zdravnika po telefonu in osebno zelo težko pridejo. "Po treh, štirih dneh dobim medicinsko sestro, potem pa je tudi časovna omejitev, od 9. do 12. ure, pa vmes je zasedeno. Izven teh ur je pa tajnica. Ni pa niti možnosti, da bi na tajnico kaj povedal," je svoje težave opisal eden od pacientov. Drugi se je pritožil: "V letu in pol nisem uspel priti do nove zdravnice. Imam redne kontrole na dve leti, ker imam težave z grlom. Sem klical, pisal na mail, ni bilo odziva, zato sem šel tja osebno.« Tretji pa naslavlja težave z aplikacijo: "Če greš preko aplikacije – ker sem računalniško pismen, še gre –, ampak potem pa zmrznem. Rabiš različne kode, da sploh dostopaš, potem pa čakaš. In čakaš, kdaj bodo odgovorili. Odgovor dobiš. Ampak če si malo zblojen, potem se pa zgubiš. Včasih tudi sistem ne dela."

Sašo Švigelj
Zagovornik načela enakosti Miha Lobnik

Zagovornik je ugotovil, da možnosti naročanja po telefonu v nekaterih ambulantah res niso bile zagotovljene ves ordinacijski čas, ampak le nekaj ur dnevno. Informacije o načinih naročanja na avtomatskih telefonskih odzivnikih niso bile popolne oziroma so bile podane prehitro, da bi si jih bilo mogoče zabeležiti ali zapomniti. Nekatere ambulante sploh niso bile opremljene z avtomatskimi telefonskimi odzivniki oziroma so bile informacije na teh odzivnikih zastarele ali pomanjkljive. Nekatere tudi niso zagotavljale naročanja po pošti in osebno z obiskom ambulante.

Poziv ministrstvu za zdravje

Zato je zagovornik Ministrstvo za zdravje pozval, naj izvajalci zdravstvene dejavnosti zagotovijo vse načine naročanja, kot so določeni z Zakonom o pacientovih pravicah in s Pravilnikom o naročanju in upravljanju čakalnih seznamov ter najdaljših dopustnih čakalnih dobah. To pomeni osebno v ambulanti, po telefonu, po pošti in elektronsko.
Priporočil je, naj bo telefonsko naročanje v ambulantah na primarni ravni zdravstvene dejavnosti zagotovljeno ves ordinacijski čas. Ob nedosegljivosti v tem času pa naj se še isti dan zagotovi povratni klic. Vse ambulante bi morale imeti izven ordinacijskega časa tudi avtomatski telefonski odzivnik, ki bi nudil informacije o ordinacijskem času in o možnih načinih naročanja

Obregnil se je še ob to, da nekatere ambulante omejujejo celo to, kdaj jim lahko pacienti pošiljajo elektronsko pošto. "Nesprejemljivo je kakršnokoli omejevanje časa, kdaj lahko pacienti pošiljajo elektronska sporočila," pravi in priporoča, naj bo elektronsko komuniciranje z zdravniki brez časovnih omejitev.