Neresnice, kreganje in žalitve

Golobova stranka: »Ne« Twitterju, dokler bo komunikacija takšna, kot je zdaj

P.K.
29. 11. 2022, 05.40
Posodobljeno: 29. 11. 2022, 09.16
Deli članek:

Kako pomemben je Twitter za Slovence? Koliko uporabnikov ima, kdo največ tvita, kolikokrat na dan in zakaj se z njega umika toliko uporabnikov? Med njimi se je s Čivkača poslovila tudi stranka Roberta Goloba Gibanje Svoboda, saj so ga »člani in podporniki nekaterih političnih strank zlorabili za poglabljanje polarizacije, širjenje lažnih novic, manipulacij, diskreditacij, žalitev in celo sovražnega govora«.

S.R.
Profil Janeza Janše ima ta hip na Twitterju skoraj 110 tisoč sledilcev.

Twitterjeva atmosfera zadnje čase tudi zaradi prevzema in napovedanih sprememb postaja občutno drugačna. Precej uporabnikov se ga tako odloča zapustiti. Da bo to storila, je sporočila tudi stranka Gibanje Svoboda. »Skoraj tri tedne je minilo, odkar je bil naš račun zaradi tehnične napake začasno zaklenjen, in v tem času smo ugotovili, da Twitterja za učinkovito nagovarjanje ter obveščanje državljank in državljanov o aktivnostih stranke sploh ne potrebujemo,« so dejali in dodali, da analize kažejo, da Twitter v Sloveniji aktivno uporablja ozek krog ljudi.

»Hkrati pa se je sprevrgel v družbeno omrežje, ki so ga določene skupine – predvsem člani in podporniki nekaterih političnih strank – zlorabile za poglabljanje polarizacije, širjenje lažnih novic, manipulacij, diskreditacij, žalitev in celo sovražnega govora. Glede na ravnanja in napovedi novega lastnika oziroma vodstva Twitterja pa lahko pričakujemo, da bodo nedostojni komunikaciji in sovražnemu govoru dodatno odprli vrata. V Gibanju Svoboda pri tem – čeprav gre zgolj za uporabo tega družbenega omrežja – nočemo več sodelovati in tudi ne bomo, vse dokler bo raven komunikacije na Twitterju takšna, kot je zdaj,« so dejali. 

STA
Gibanje Svoboda s predsednikom Robertom Golobom se umika s Twitterja.

Le navidezno močen

Twitter oziroma slovensko Čivkač je spletno družbeno omrežje, ki uporabnikom omogoča, da med seboj izmenjujejo kratka sporočila – tvite (izvorno »tweet«, slovensko »čivk«), dolge največ 280 znakov. 

Občutek je, da je med Slovenci omrežje zelo priljubljeno, a podatki Marka Plahute, bivšega novinarja in prevajalca, zdaj programerja in ljubiteljskega analitika medijske krajine in družbenih omrežij, ki že več let po lastnem vzgibu objavlja podatke, ki razkrivajo glavne značilnosti slovenskega Twitterja, govorijo drugače. Število njegovih aktivnih uporabnikov je namreč precej nizko, dnevno ga za objavljanje uporablja samo nekaj tisoč ljudi.

Slovenska Twitter scena

Dnevno aktivnih je po Plahutovih informacijah 5000 slovenskih uporabnikov Twitterja (v času volitev okoli dva tisoč več), na teden 10 tisoč uporabnikov, na mesec pa je aktivnih 15 tisoč uporabnikov. To je številka, ki predstavlja malce večjo skupino na Facebooku.

Da je Twitter videti pomembnejše družbeno omrežje za Slovence, kot je v resnici, je po mnenju Plahute krivo, ker tviteraše pogosto povzemajo različni mediji. »Množični mediji radi objavljajo škandalozne tvite, saj s tem pritegnejo publiko. Tako ima tvit zaradi objave na nekem medijskem portalu desetkrat večji doseg,« je za podkast Odbita do bita povedal Plahuta.

V enem letu več kot 100 tisoč tvitov

Na Twitterju je na začetku tega meseca objavil nekaj grafov, s pomočjo katerih si lahko ustvarimo širšo sliko o tem družbenem omrežju. Od januarja do začetka novembra letos so Slovenci tvitnili skoraj osemnjastmilijonkrat oziroma natančno 17.795.955-krat, od tega je top sto najaktivnejših uporabnikov objavilo 3.642.342 oziroma dobrih 20 odstotkov vseh tvitov.

Uporabnik z največ tviti in retviti je @hladnikp, ki je od začetka leta do začetka novembra tvitnil in retvitnil kar 110.879-krat. Drugouvrščeni uporabnik je @Janko28776644, ki je tvit objavil 108.907-krat, tretjeuvrščeni pa je brutus91101394 s 103.464 tviti in retviti.

Med sto najaktivnejšimi, če iščemo obraz iz javnega življenja, je tudi politik Janez Janša, ki je od januarja do začetka novembra tvitnil kar 27.588-krat, kar predstavlja okoli 90 tvitov na dan. Twitter velja za Janševo naljljubše družbeno omrežje.

Blejski strateški forum
Sledilnik kaže, da Janša na Twitterju povprečno preživi okoli tri ure na dan in tvitne ali retvitne vsaj 50-krat, večinoma pa več kot stokrat na dan.

Treba ga je spremljati

Predsednik stranke SDS je dobil celo svoj sledilnik, ki beleži, koliko tvitov politik napiše, koliko jih retvita in koliko časa preživi pred ekranom ter brska po Twitterju. Projekt se imenuje Projekt Maršal Twito – Sledilnik, ki beleži in analizira njegovo aktivnost na Twitterju. »Profil Janeza Janše je gotovo najvplivnejši profil na Twitterju v državi in menimo, da je pomembno, da smo nanj pozorni. Namen projekta je opozoriti na skrb vzbujajočo odvisnost predsednika vlade od družbenih omrežij. Raziskovalce, medije in civilno družbo pa opolnomočiti z informacijami, ki jim lahko pomagajo pri pozivanju k odgovornosti tistih, ki so na položajih moči,« je o svojem delu zapisala ekipa Danes je nov danes, ki skrbi za to spletno mesto.

Drugi cilj, nadaljujejo, pa je zavarovati in ohraniti omrežje Twitter kot svoboden javni prostor političnega diskurza in opozoriti na problematiko propagandističnih aktivnosti vladajoče stranke. »Metodo sledilnika smo izbrali po vzoru projekta Sledilnik covid-19, ki ga vidimo kot eno od boljših zgodb učinkovitega in pomembnega angažiranja digitalne civilne družbe, h kateremu smo zavezani tudi sami. Maršal Twito - Sledilnik z njim ni povezan v nobeni meri,« so še povedali.

Janša tvitne tudi 200-krat na dan

Sledilnik kaže, da Janša na Twitterju povprečno preživi okoli tri ure na dan in tvitne vsaj 50-krat, največkrat pa več kot stokrat na dan. Zanimivo statistiko imajo trije datumi zadnjih dveh mesecev. Med njimi je 20. oktober, kar je le nekaj dni pred predsedniškimi volitvami, ko je na Twitterju preživel štiri ure in 10 minut ter v tem času tvitnil kar 196-krat. 204-krat je tvitnil 23. novembra, kar je nekaj dni pred referendumsko nedeljo. Štrli še včerajšnji dan, dan po referendumih, ko dopoldne ni tvitnil, okoli poldneva, pa je re-tvital 13 tvitov. Najpogostejša ključnika, ki ju uporablja, sta sicer #proti in #Golob, najraje obiskuje ti dve domeni: elcorreodeespana.com in portal24.si, najraje pa re-tvita sebe in Uroša Urbanijo.

profimedia
Uporabnik z največ tviti in retviti je @hladnikp, ki je od začetka leta do začetka novembra tvitnil in retvitnil kar 110.879-krat.

Kaj pa lajki?

Plahuta je objavil tudi lestvica top 100 lajkanih uporabnikov v letu 2022; ti so razvrščeni po vsoti vseh lajkov, ki so jih dobili njihovi izvirni tviti brez RT. Na prvem mestu je Johanca_4me s 774 615 lajki, ki ima 9320 sledilcev, objavlja pa povezave na članke medija Portal24, kjer je glavni inj odgovorni urednik Edvard Kadič. Na drugem mestu je z 667 283 lajki urednik in novinar ter lastnik portala Pozareport Bojan Požar, ki ima sicer trenutno 26 424 sledilcev. Na tretjem mestu je novinar in publicist Vinko Vasle s 544 956 lajki, za njim pa nekdanji premier in politik Janez Janša z 498 628 lajki, sicer pa ga spremlja kar 109 447 sledilcev. Na zadnjem, stotem mestu najdemo nedavno napadenega politika Branka Grimsa, ki je dobil 63 093 lajkov, sicer pa ga spremlja 10 086 sledilcev.

Naslednji graf Plahute prikazuje Top 100 uporabnikov z najboljšim povprečjem lajkov na tvit leta 2022. Absolutni zmagovalec z daleč najboljšim povprečjem lajkov na tvit je kolesar Tadej Pogačar, in sicer jih ima 3200. Sledi mu novinar Jože Možina s povprečno 470 lajki na tvit, takoj za njim pa Janez Janša s 320 lajki na tvit. Na lestvici prevladujejo politiki in športniki – na primer Tina Maze, nekdanja smučarka ima povprečno 182 lajkov na tvit, na stotem mestu pa je duhovnik in župnik Jože Plut Šorc s povprečno 51 lajki na tvit. Število se zaradi metode zajemanja podatkov lahko razlikuje od trenutnega stanja Twitterju.