Kaj nas čaka na področju javnih financ?

Kako v fiskalnem svetu ocenjujejo program stabilnosti za leto 2022?

A.R./STA
10. 5. 2022, 12.23
Posodobljeno: 10. 5. 2022, 12.33
Deli članek:

Fiskalni svet je danes v sporočilu za javnost podal oceno programa stabilnosti, ki jo je od vlade v prejšnjem mesecu prejel z 18-dnevno zamudo. Kot so nakazovale že predhodne kritike sprejetih strategij, ki jih je vlada za področje javnih financ sprejela pred svojim odhodom, se učinki med epidemijo sprejetih izdatkov, ki niso bili neposredno povezani s samo epidemijo, prevešajo v strukturne.

Profimedia
Fotografija je simbolična

Fiskalni svet je v oceni programa stabilnosti za leto 2022, ki ga je vlada sprejela konec aprila, kritičen do zamude pri predložitvi programa, na kar so opozorili že v prvi polovici aprila, ko se vlada ni v predpisanem roku seznanila z makroekonomskimi napovedmi Urada RS za makroekonomske analize in razvoj. »S tem je med drugim fiskalnemu svetu otežila celovito analizo proračunskih projekcij v okviru kratkih zakonskih rokov,« so zapisali v današnjem sporočilu za javnost.

Vlada ob tem po objavi ugodnih podatkov o nacionalnih računih za lani in ob umirjanju epidemioloških razmer od fiskalnega sveta ni zahtevala ocene glede razlogov za uveljavljanje izjemnih okoliščin zaradi epidemije covida-19. Tako se, kot so dejali, v trenutno negotovih razmerah ne izrekajo o podaljšanju obdobja izjemnih okoliščin v leto 2023. »Skladno z zakonodajo pričakujemo, da bomo zahtevo za pripravo tovrstne ocene prejeli od vlade in jo predstavili pred pripravo jesenskih proračunskih dokumentov,« so zapisali in vnovič opozorili, da je po zaključku obdobja izjemnih okoliščin z zakonom o fiskalnem pravilu določena uveljavitev popravljalnega mehanizma.

Sprejeti program stabilnosti do leta 2025 ne zagotavlja manjšega primanjkljaja  

Glede programa stabilnosti za letos poudarjajo, da bi morala fiskalna politika v danih razmerah brzdati previsoko načrtovano rast tekoče porabe, ki ne zajema izdatkov za obresti, investicije ter enkratnih izdatkov in porabe, povezane s protikoronskimi ukrepi. »Ta je bila lani najvišja po letu 2008 in naj bi se letos še povišala. Rast tekoče javne porabe bi morala ostati znotraj meja, ki jih omogoča dolgoročna rast prihodkov,« so podčrtali.

K ustreznemu naslavljanju razvojnih izzivov in krepitvi odpornosti gospodarstva naj bi prispevale zlasti v proračunskih dokumentih predvidene javne investicije, povzemajo. »Pri njihovem izvajanju pa je nujno upoštevati omejitve absorpcijske kapacitete administracije in gospodarstva, ki lahko med drugim slabšajo učinkovitost investicij oziroma dodatno poglabljajo inflacijske pritiske,« so ocenili.

Scenarij nespremenjenih politik programa stabilnosti 2022 - to je po navedbah vlade skladno s prakso, da države v primeru bližajočih se volitev pripravijo programe brez opredelitve prihodnjih ukrepov - predvideva postopno izboljšanje javnofinančnega položaja. »Vendar bodo že sprejeti diskrecijski ukrepi to delno omejili in načrtovani primanjkljaj naj bi bil v letu 2025 brez upoštevanja covidnih ukrepov višji kot lani,« so zapisali.

»Razmeroma ugodno stanje javnih financ, doseženo pred epidemijo, v srednjeročnem obdobju ne bo v celoti obnovljeno predvsem zaradi sprejetih diskrecijskih strukturnih ukrepov, ki v času od začetka uveljavitve izjemnih okoliščin niso bili neposredno povezani z omejevanjem posledic epidemije,« so izpostavili in ocenili, da dodatne spodbude fiskalne politike niso potrebne, saj bi lahko sprožile pomembnejša makroekonomska neravnotežja.

Je trenutna nizka brezposelnost le dimna zavesa za strukturno poslabšanje? 

Neravnovesja se po njihovem že nakazujejo kot večanje omejitev pri zagotavljanju ustrezne delovne sile, inflacijski pritiski, ki ne izvirajo zgolj iz mednarodnega okolja, in hitro krčenje presežka menjave s tujino. Poslabšanje strukturnega položaja fiskalne politike je po njihovih pojasnilih manj opazno zaradi hitrega okrevanja gospodarske rasti, ki sta jo po padcu v letu 2020 omogočili spodbujevalna fiskalna in ekspanzivna denarna politika.

Težave izhajajo iz »podtaknjencev« med epidemijo sprejetim ukrepom 

Visok strukturni primanjkljaj je po njihovih navedbah med drugim posledica v obdobju epidemije sprejete vrste ukrepov. »Skupni učinek ukrepov, ki niso bili neposredno povezani z epidemijo, na saldo sektorja država v letu 2022 ocenjujemo na okoli 2,3 odstotka bruto domačega proizvoda (BDP), do leta 2025 pa naj bi narasel na okoli 3,2 odstotka BDP,« so navedli.

Sprejemanje tovrstnih ukrepov pa se je po njihovih navedbah po sprejemu proračunskih dokumentov lansko jeseni še okrepilo, kar se odraža v izrazito okrepljeni prociklično ekspanzivni naravnanosti fiskalne politike v letu 2022: »S tem se v veliki meri realizirajo tveganja, na katera je fiskalni svet v zadnjem obdobju redno opozarjal. Zaradi epidemije začasno omogočeno poslabšanje javnofinančnega položaja se bo namreč prelilo v strukturno

Kot so še opozorili, takšna politika omejuje oblikovanje manevrskega prostora, ki bi omogočal obsežno posredovanje fiskalne politike ob prihodnjih šokih. »Ta prostor bi bil še manjši v primeru realizacije mnogih trenutno zaznanih negativnih tveganj in posledično počasnejše gospodarske rasti ob hkratnem upoštevanju pričakovanega zaostrovanja denarne politike,« so še pojasnili.