Ministrstvo za zdravje, ki ga vodi Janez Poklukar, je prejšnji torek na portalu eDemokracija objavilo predlog pravilnika o določitvi programa cepljenja in zaščite z zdravili za leto 2022, v skladu s katerim bi Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ) na osnovi ocene tveganja in epidemiološke indikacije lahko opredelil skupine ljudi, ki bi jih v primeru nujnih razmer cepili proti covidu-19.

Ministrstvo je predlog programa cepljenja tako poslalo v javno razpravo, poslan pa je bil tudi v medresorsko usklajevanje ministrstvom za šolstvo, delo, javno upravo in financ, po zaključku javne razprave pa bodo pripombe in odzive ministrstev znova proučili in uskladili z NIJZ, je prejšnji teden poročala STA. Minister Poklukar bo pravilnik sprejel šele po uskladitvi, nakar bo objavljen v uradnem listu. Komentarje na predlog je sicer mogoče oddati do 25. januarja.

Določenemu delu prebivalstva, ki budno spremlja vsako potezo vlade Janeza Janše in drugih odločevalcev s področja epidemije sars-cov-2, ni ušlo, da predlog pravilnika v poglavju Cepljenje in zaščita z zdravili v nujnih razmerah prevideva tudi cepljenje proti covidu-19. Kot so za STA pojasnili na NIJZ, je bilo cepljenje proti covidu-19 v to poglavje uvrščeno tudi v lanskem programu cepljenja in tako ne gre za nobeno novost. Novost, ki jo prinaša letošnji predlog, je le ta, da je v poglavju program cepljenja za zaposlene letos med ostalimi navedenimi boleznimi vključen tudi covid-19.

Prejeli so na stotine pozivov

Ker je v delu javnost zaradi predloga pravilnika zaznati precej razburjenja, je danes s pojasnili glede pravilnika postregel poslanec poslanske skupine Levica Primož Siter, ki je poudaril, da je Janševa vlada »zopet zapravila priložnost, da bi svojo potezo odraslo skomunicirala z javnostjo,« ob tem pa je poskrbela za novo paniko in kaos. Po lastnih besedah je kot opozicijski poslanec posledično konec tedna prejel na »stotine pozivov,« naj tega predloga ne podpre. Izpostavil je sicer, da razume skrb državljanov, in dodal, da so v Levici že »javno poudarili, da zagovarjamo prostovoljno cepljenje in da obvezno cepljenje v tem trenutku - in okolju, ki ga je ustvarila politika aktualne vlade - ne bi bila modra odločitev.«

A je Siter hkrati poudaril, da gre v tem primeru za pravilnik, podzakonski akt, ki ga na predlog NIJZ izda ministrstvo za zdravje. Poslanci po njegovih navedbah o njem ne bodo imeli priložnosti razpravljati in o odločati. Dodal je še, da se s tem aktom »ne more določati, da je cepljenje proti covidu obvezno, ker bi bilo to v nasprotju z Ustavo RS.« Uvedba obveznega cepljenja je možna samo z zakonom, pri čemer je krovni zakon za ta vprašanja Zakon o nalezljivih boleznih. Če bi obvezno cepljenje določal navedeni pravilnik, bi bila to po njegovih navedbah le »črka na papirju brez pravne osnove.« »Pri tej vladi smo seveda vajeni vsega norega, pa vendar zgornje mora držati,« je še dodal.

Kot je nadalje pojasnil, kjer je »v dokumentu mišljeno obvezno cepljenje, je to tudi poudarjeno z besedo obvezno, česar v povezavi s covidom ni.« Kar zadeva navedeni pravilnik, bi morala biti bojazen prebivalcev, ki trepetajo pred obveznim cepljenjem, tako odveč, a razburjenje ne bo zlahka ugasnilo. »Skratka, vlada, za vami je lep teden. Uzakonjanje korupcije, prepoved drugih političnih strank, nemar za energetsko krizo med ljudmi, ob tem pa še nova panika in kaos,« je zaključil Siter.

Ob tem naj spomnimo, da je epidemiolog in nekdanji direktor NIJZ Ivan Eržen glede uvedbe obveznega cepljenja prejšnji teden na okrogli mizi Epidemija in znanost(i), ki je potekala v sklopu cikla okroglih miz Agon(ija) epidemije, znova poudaril, da je epidemiološka stroka pri NIJZ to vprašanje zelo dobro premislila in uvedbe obveznega cepljenja v tem trenutku ne podpira. Prišli so namreč do zaključka, da vsaj v naslednjih treh mesecih ni upanja na uspeh, da bi se zaščitili proti omikronu, tudi če bi z obveznim cepljenjem začeli danes in bi se nanj odzvali vsi, kar je seveda nerealno. Po njegovem mnenju je dolgoročno bistveno bolj pomembno, da se ustvarja medsebojno zaupanje med prebivalci.