Sponzorske objave

Ukom sponzorira politično, in ne cepilske propagande

Mihael Korsika
5. 9. 2021, 13.03
Posodobljeno: 5. 9. 2021, 13.03
Deli članek:

Vladni urad za komuniciranje, ku upravlja vladno spletno stran na facebooku, je letos plačal 30 sponzorskih objav na tem družbenem omrežju. Le ena govori o cepljenju, štiri so posvečene epidemiološki situaciji, preostalih 25 je namenjenih hvaljenju vlade.

Vlada RS
Več kot polovica sponzoriranih objav Ukoma je bila namenjena prvi obletnici vlade.

V dobrih osmih mesecih je v Sloveniji oba odmerka cepiva proti koronavirusu prejelo 912.243 oseb oziroma 43 odstotkov prebivalcev, kar državo pred prihajajočim četrtim valom epidemije, ki ga bo zaznamovala različica delta, uvršča na rep Evropske unije.

Čeprav mediji praktično vsakodnevno objavljamo članke o epidemiji in poteku cepljenja ter intervjuje z različnimi strokovnjaki, ki nagovarjajo prebivalce k cepljenju, je vladajoča politika s prstom ponovno pokazala na medije, ki naj bi domala celo podpirali anticepilske ideje.

Vlada, ministrstva in uradi imajo v današnjem času informacijske družbe na voljo izredno močne komunikacijske kanale v obliki družbenih omrežij. Zadnja raziskava o potrošnji medijskih vsebin in komunikacijskih kanalov v Sloveniji, ki jo letno izvajata Iprom in Valicon, je pokazala, da pametni telefon za dostop do medijskih vsebin uporablja že 91 odstotkov uporabnikov.
Druga raziskava Valicona o uporabi družbenih omrežij in storitev klepeta v Sloveniji, ki je bila sicer opravljena še v predkoronskem času (v letih 2018 in 2019), pa je razkrila, da ima več kot 1,25 milijona Slovencev profil na družbenih omrežjih. V povprečju na njih dnevno preživijo 80 minut. Največ uporabnikov, skoraj milijon, ima profil na facebooku, ki ga dnevno uporablja že skoraj 800.000 prebivalcev.

Uradne institucije imajo tako na voljo komunikacijsko orodje, s katerim lahko dosežejo polovico državljanov. Pregledali smo javno dostopne podatke o oglaševanju na facebook straneh, ki jih upravljajo vlada, urad za komuniciranje, ministrstvo za zdravje in nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ).

Ena objava o cepljenju, 16 o obletnici

Uradno spletno stran vlade upravlja vladni urad za komuniciranje (Ukom), ki ga od marca lani vodi nekdanji prvi urednik portala in televizije Nova24 Uroš Urbanija. Od 15. aprila 2019 do danes je urad za sponzorirane objave plačal zgolj 1439 evrov (77 objav), strokovnjaku za govorico telesa Edvardu Kadiču pa je Ukom plačal več kot 14.000 evrov za kampanjo za podporo cepljenju, ki je prinesla 43-odstotno precepljenost.

Vladni urad za komuniciranje pod vodstvom direktorja Uroša Urbanije že 247 dni ne plačuje računov Slovenski tiskovni agenciji za opravljanje javnega servisa. Predstavniki zaposlenih na STA so v torek najvišje predstavnike EU s predsednico Evropske komisije Ursulo von der Leyen na čelu v pismu spomnili, da kljub izraženim drugačnim pričakovanjem vprašanje financiranja STA še ni rešeno. Moralna podpora žal ne zadošča več, treba bo storiti kakšen odločnejši korak za zaščito svobode medijev, so pozvali.

Ukom je letos na facebooku sponzoriral 30 objav, izmed katerih le ena govori o cepljenju. Glede na javno dostopne podatke je edino sponzorirano objavo v povezavi s cepljenjem naročil za čas od 11. do 22. maja, zanjo pa je plačal med 250 in 340 evri.

Po maju je naročil le še dve sponzorirani objavi v juniju, obe sta bili povezani z načrti za digitalizacijo države. Kako bo vlada uspešno izvedla digitalizacijo, če Ukom niti facebook omrežja ne izkoristi za kampanjo za dvig precepljenosti!

V začetku leta je Ukom sponzoriral še štiri objave, povezane z epidemiološko situacijo oziroma ukrepi, preostalih letošnjih 25 sponzoriranih objav je bilo namenjenih hvaljenju oziroma navajanju dosežkov vlade in načrtov prihodnjih vlaganj.

Februarja, ko smo dnevno še beležili več kot tisoč okužb, je Ukom naročil oglasa o dodatku za slovenske študente v tujini in štipendijah za deficitarne poklice, marca pa o načrtih za ureditev ljubljanske negovalne bolnišnice, milijonih za kmetijske in ribiške politike ter gradnjo malih vetrnih elektrarn in tako naprej. Izmed letošnjih 30 sponzoriranih objav, ki jih je plačal Ukom, jih je s prvo obletnico vlade povezanih 16.

Iz navedenih podatkov je razvidno, da Ukom proračunska sredstva namesto za objave o cepljenju uporablja za nagovarjanje volivcev in nabiranje političnih točk, medtem pa oblastniki medijem očitajo, da ne naredijo dovolj za precepljenost prebivalstva.

Ministrstvo nič, NIJZ manj kot sto evrov

Prvi varuh zdravja v Sloveniji, NIJZ, ki ima na 90.737 sledilcev, je za oglaševanje potrošil manj kot sto evrov. V osmim mesecih cepljenja in skupno 18 mesecih od izbruha epidemije v Sloveniji je NIJZ naročil objavo skupno sedmih oglasov, izmed katerih jih je pet še aktivnih in so se začeli uporabljati šele zadnji mesec. Prvi oglas na facebooku, šlo je za poziv k cepljenju, je NIJZ zakupil v začetku junija za čas enega meseca.

Najbolj porazni so rezultati pri ministrstvu za zdravje, ki ga vodi trenutno Janez Poklukar in mu sledi 28.995 uporabnikov spleta, saj ni naročilo niti enega samega oglasa na najpriljubljenejšem družbenem omrežju v Sloveniji.

Velja spomniti, da je zdravstveno ministrstvo ob začetku cepljenja nekaj časa začasno vodil predsednik vlade Janez Janša.