NSi je na slikah, ki naj bi prikazovale 30 let domoljubja, uporabila tudi podobo pokojnega Tomaža Humarja in pokojne igralke Majolke Šuklje, ki jo večina Slovencev pozna po vlogi v filmu Babica gre na jug.

V stranki Nova Slovenija – Krščanski demokrati (NSi) so se odločili, da bodo 30 let samostojne države obeležili, kot pravijo, »z najboljšim, kar premoremo«. 25. maja so začeli na družbenih omrežjih objavljati fotografije, ki prikazujejo največje politične, kulturne in športne dosežke Slovenije in Slovencev zadnjih tridesetih let. Vse skupaj so opremili s ključnikom #30letdomoljubja in seveda svojim logotipom. Na fotografijah, ki so opremljene z logotipom politične stranke, so se tako znašli člani Rokometnega kluba Celje, ki so leta 2004 postali prvaki Evrope, pa slovenska reprezentanca v košarki, ki je leta 2017 pokorila vso Evropo, in tudi kolesarja Primož Roglič in Tadej Pogačar, ki sta lani na največji kolesarski dirki na svetu Tour de France pokorila vso svetovno elito. Ob objavah dogodkov in ljudi, ki jih Slovenci štejemo za »svoje«, v namene promocije politične stranke so se na družbenih omrežjih hitro začela pojavljati vprašanja, ali ima stranka soglasja ljudi na fotografijah in avtorske pravice za uporabo fotografij.

Brez soglasja

Obrnili smo se na gospo Ano Roš, ki je proslavila slovensko kulinariko in leta 2017 prejela naziv najboljše kuharske mojstrice na svetu. Iz Hiše Franko, kjer Roševa ustvarja, so nam povedali, da gospe Roš za soglasje ni vprašal nihče, vendar akcije #30letdomoljubja ne razumejo kot direktnega oglasa politične stranke NSi in tudi »ni navedeno, da bi akterji, ki so v akciji predstavljeni, kakorkoli promovirali stranko. Po pregledu akcije smo ugotovili, da ta predstavlja Slovence, ki so zaznamovali 30 let naše države, zato se nam objava ne zdi sporna.« Ob tem so dodali, da se Roševa politično ne opredeljuje. Obrnili pa smo se tudi na avtorja fotografije, na kateri sta Primož Roglič in Tadej Pogačar, Japonca Juzuruja Sunado. Ta nam je povedal, da objavljene fotografije ni prodal nikomur in da pričakuje, da mu bodo v skladu s predpisi izplačali avtorski honorar skupaj s penali, ali pa bo prisiljen pravno ukrepati.

30 let domoljubja
Facebook, Yazuru Sunada
Avtor uporabljene fotografije je Japonec Juzuru Sunada, ki je za naš časnik potrdil, da fotografije ni prodal nikomur v Sloveniji.

Plačati bo treba kazen

Govorili smo s prejemnikom Pulitzerjeve nagrade za fotografijo in lastnikom fotografske agencije Bobo, Srđanom Živulovićem, ki je pojasnil, da se v primeru, ko nekdo objavi fotografijo, pa za to nima avtorskih pravic, običajno poleg cene fotografije plačajo tudi penali. »Običajno kršitelja opomnimo in se poskušamo dogovoriti za primerno odškodnino. Če dogovor ni mogoč, pošljemo prijazen opomin prek odvetniške pisarne, če tudi to ne zaleže, pa seveda sledi sodna pot, ki lahko pripelje do mediacije ali pa celo do dolgotrajnega sodnega postopka, ki s seboj prinese velike stroške,« razloži Živulović. Povprašali smo ga tudi, kaj v tem primeru pomeni dejstvo, da je avtor tujec. »Nič posebnega, le plačali bodo več,« pove Živulović.

Objave umaknjene 

Sporne fotografije športnikov so bile včeraj popoldne odstranjene z družbenih omrežij NSi. Stranka je ob tem objavila pojasnilo in opravičilo, v katerem so zapisali, da so bili naknadno opozorjeni na spornost objav zaradi uporabe logotipa NSi ob objavi fotografij športnikov in avtorstva fotografij ter da so te objave umaknili s svojih družbenih medijev. Kot smo izvedeli, so bili odgovorni za akcijo v NSi prijazno opozorjeni, da se v športne uspehe poleg truda športnikov samih vlagajo ogromne količine denarja pokroviteljev, zaradi česar se na fotografijah športnikov njihovi logotipi lahko pojavljajo, ne sme pa biti tam logotipa NSi.

Žalostno

Izgovor, da se je napaka zgodila, ker »niso vedeli«, je na zelo trhlih nogah. Žalostno je, da stranka, ki se v vseh svojih programih hvali s tem, da podpira gospodarstvo, ne pozna avtorskega prava in pomena lastnine in pravic, ki iz nje izhajajo. Prav tako je žalostno, da ob tridesetletnici države stranka, ki se hvali, da je bila aktivna tako pri njenem nastanku kot pri nadaljnjem tridesetletnem oblikovanju, ne najde lastnih dosežkov, s katerimi bi se lahko pohvalila, in si mora lastiti tuje.