Usklajeno po državi

To se je v prvem tednu po liberalizaciji zgodilo s cenami dizla in bencina

S.R./STA
8. 10. 2020, 12.39
Posodobljeno: 8. 10. 2020, 12.42
Deli članek:

Kaj bo prinesla popolna liberalizacija trga pogonskih goriv? Za kakršne koli zaključke je še mnogo prezgodaj, a tako so trgovci ravnali v prvem tednu.

Bobo
Dizel se je v povprečju minimalno podražil, bencin pa pocenil.

Trgovci so le malenkost prilagodili cene dizla in 95-oktanskega bencina na bencinskih servisih zunaj hitrih cest in avtocest. Cene spreminjajo usklajeno po servisih po državi, in sicer ne glede na njihovo lokacijo ali velikost kraja. 

S spletne strani goriva.si je razvidno, da je Petrol cene 95-oktanskega bencina zunaj hitrih cest in avtocest znižal za 0,2 centa na 0,998 evra za liter, medtem ko je ceno dizelskega goriva zvišal za prav toliko na 1,002 evra. OMV je ceno bencina pustil pri enem evru, kjer jo je od 7. aprila držala tudi vlada, medtem ko so ceno za liter dizelskega goriva dvignili na 1,002 evra. Na servisih Mol Slovenija pa liter 95-oktanskega bencina stane 0,999 evra, liter dizla pa 1,002 evra. 

Ponudniki naftnih derivatov v Sloveniji v skladu s korporativno politiko in pravili varstva konkurence sicer ne komentirajo podrobnosti cenovne politike podjetja. 

Liberalizacija

Vlada se je konec septembra odločila za popolno liberalizacijo cen vseh naftnih derivatov. Cene je regulirala od leta 2000, nato pa marca 2016 najprej sprostila cene kurilnega olja in 98-oktanskega bencina, novembra istega leta pa še cene 95-oktanskega in dizelskega goriva na bencinskih servisih na avtocestah in hitrih cestah. Ob avtocestah in hitrih cestah so cene pogonskih goriv nekoliko višje; liter dizla stane okoli 1,03 evra, liter bencina pa okoli 1,04 evra. 

Za liberalizacijo se je vlada odločila na podlagi analize stanja na trgu naftnih derivatov. Ob ustreznih ukrepih in aktivnostih za povečanje konkurenčnosti na trgu naftnih derivatov bi lahko v naslednjih 10 letih prišlo do vstopa novih diskontnih ponudnikov goriva, predvsem na parkirnih površinah trgovskih centrov, je ocenila. 

Dilema

Odzivi na liberalizacijo so mešani, dilema je predvsem, ali bo to vodilo v rast cen. A vlada je to bojazen vgradila v zakon, saj bi lahko v tem primeru uporabila ukrep kontrole cen. To bi bil izreden ukrep, ki naj bi trajal največ eno leto, v utemeljenih primerih pa bi sklep lahko obnovila. 

OMV Slovenija in Petrol, vodilna prodajalca naftnih derivatov v Sloveniji, sta popolno deregulacijo cen pozdravila. V obeh so poudarili, da gre za normalizacijo razmer, s katero bodo potrošniki dobili večjo možnost izbire. Zdaj je omogočena možnost diverzifikacije cen in prilagoditev ponudbe vključno z gorivi višje kakovosti. Hkrati pa prinaša možnost agilnejšega odzivanja na cene goriva v sosednjih državah, so ocenili.