oprema, o kateri nihče ne ve nič

Štirideset ton zaščitne opreme: Kdo je naročil let in kam je opremo dostavil?

Primož Cirman, Tomaž Modic, Vesna Vuković / Necenzurirano.si
22. 6. 2020, 19.30
Posodobljeno: 22. 6. 2020, 21.33
Deli članek:

Ljubljansko letališče je bilo na vrhuncu epidemije, ko je Sloveniji kronično primanjkovalo zaščitne opreme, očitno center za preprodajo opreme v tujino.

Profimedia
Geneplanet je zaščitno opremo izvažal tudi na Hrvaško.

Na vrhuncu epidemije covida-19, ko je v državi kronično primanjkovalo zaščitne opreme, je na ljubljanskem letališču pristalo letalo boeing 777-300 ruske letalske družbe Nordwind Airlines. Na njem je bilo 40 ton medicinske opreme. Čeprav je šlo za prvi večji let iz Kitajske v Slovenijo, o tem na zavodu za blagovne rezerve niso vedeli ničesar. Pričakal ga ni nihče od ministrov. Nekateri mediji so poročali, da je opremo Sloveniji daroval neznani zasebni donator.

To ne drži. Danes namreč razkrivamo, da je letalo naročilo podjetje Geneplanet in da velika večina te opreme v času, ko jo je država najbolj potrebovala, nikoli ni prišla do njenih skladišč.

Skrivnost boeinga 777

V torek, 7. aprila, je bilo v intenzivnih enotah v Sloveniji 32 bolnikov s covidom-19, največ do takrat. Bolnišnicam, domovom za starejše in občinam je primanjkovalo zaščitne opreme. Po uradnem seznamu je Slovenija potrebovala 26 milijonov nitrilnih rokavic, 32 milijonov kirurških mask, 11 milijonov mask tipa FFP2, dvesto tisoč zaščitnih oblek ...

Še isti dan je prišla novica, ki je marsikomu v državi prinesla občutek olajšanja. Ob 14. uri je na ljubljanskem letališču pristalo prvo letalo iz Kitajske s 40 tonami zaščitne opreme. Po podatkih spletne aplikacije Flight Radar je priletelo neposredno iz Guangdžova na Kitajskem. Za 9000 kilometrov dolgo pot je potrebovalo skoraj dvanajst ur.

flightradar24
Letalo je priletelo neposredno iz Guangdžova na Kitajskem.

Toda kdor je pričakoval, da je Slovenija za nekaj časa preskrbljena z opremo, se je uštel. Hitro se je izkazalo, da ne gre za eno od letal, ki sta jih željno pričakovala in napovedala ministra za gospodarstvo in obrambo, Zdravko Počivalšek in Matej Tonin. Nista ga naročila ne Joc Pečečnik ne kitajska Alibaba, ki je napovedala donacijo opreme v Slovenijo. Opreme z letala ni prevzel državni zavod za blagovne rezerve, ki ga je takrat še vodil Anton Zakrajšek.

Je šel avans za ventilatorje za plačilo letala?

Po naših informacijah je let naročilo podjetje Geneplanet. V Slovenijo je očitno pripeljalo zaščitno opremo, ki jo je nato večinoma preprodajalo v tujino.

To daje zgodbi o poslih z zaščitno opremo med epidemijo novo razsežnost. Medtem ko se je država trudila vzpostaviti zračni most s Kitajsko, je prvo večje letalo v Slovenijo pripeljal zasebnik, ki je nujno potrebno opremo preprodajal v druge države. Ljubljansko letališče je bilo tako v času, ko je Sloveniji primanjkovalo zaščitne opreme, očitno nekakšen center za prodajo opreme v tujino. Kam natančno je šla, ni znano. Po informacijah iz več virov naj bi zaščitne maske, ki so jih kupovali nekateri slovaški državni organi, prišle iz Slovenije. Poročali smo že, da je Geneplanet opremo izvažal tudi na Hrvaško.

Za nameček gre za podjetje, ki mu je šla država pred tem močno na roko pri poslih z opremo. Geneplanet je bil izbrani državni dobavitelj dragih medicinskih ventilatorjev, ki brez nadgradnje niso bili primerni za zdravljenje bolnikov s covidom-19, in neustreznih zaščitnih mask. Povsem mogoče je, da je Geneplanet let plačal z denarjem, ki ga je od države po pritisku ministra Počivalška prejel kot predplačilo za ventilatorje.  

STA
Direktor podjetja Geneplanet Marko Bitenc izjav o poslih z opremo že nekaj časa ne daje.

Oprema, o kateri nihče ne ve ničesar

Kaj vse je bilo na krovu velikega širokotrupnega letala, ni mogoče preveriti. Direktor podjetja Geneplanet Marko Bitenc izjav o poslih z opremo že nekaj časa ne daje. Na ministrstvu za gospodarstvo so nas za pojasnila o tem letu usmerili na zavod za blagovne rezerve. Tam pa so povedali, da nimajo informacij, kaj je bilo na katerem letu. Potrdili so le to, da so istega dne, torej 7. aprila, prevzeli donirano opremo od Alibabe, in sicer po 5000 kosov zaščitnih oblek in vizirjev ter deset mask za ročno predihavanje.

Na fotografijah, ki so jih objavili na slovenskem letalskem portalu Sierra5, so ob Geneplanetovem letalu vidne ogromne količine navadnih troslojnih higienskih mask. Na 461 sedežih naj bi bilo nekaj čez 820 škatel. To bi lahko pomenilo, da je bilo na letalu dobrih 1,6 milijona oziroma okrog sedem ton higienskih mask, ki niso uporabne za zdravstveno osebje.

Cena leta s tovrstnim letalom je v tistem času stala najmanj pol milijona evrov, trdijo naši viri. To pomeni, da se naročniku zagotovo ne bi izplačalo najeti tako velikega letala iz Kitajske le zato, da bi pripeljal le nekaj ton higienskih mask, ki uporabnika ne ščitijo pred virusom. Država jih je v tistem času kupovala po ceni od 50 do 60 centov. Vrednost mask, ki so na fotografijah vidne med iztovarjanjem, je bila tako nižja od milijona evrov.

STA
Na Počivalškovem ministrstvu nimajo podatka, kaj bi na letalu lahko bilo.

Zakaj državni vrh molči?

Na letalu so se zato brez dvoma skrivale ogromne količine druge opreme. Na posnetkih ene od komercialnih televizij so tako vidni tudi kontejnerji, vendar ni jasno, kaj je v njih. Iz podatkov Flight Radarja je razvidno, da je iztovarjanje blaga z letala trajalo skoraj dve uri. Šele po četrti uri popoldne je namreč letalo zapustilo Slovenijo in odletelo proti Moskvi, od tam pa na Kitajsko. Nato se je vrnilo v Evropo. Pristalo je v Beogradu, kamor naj bi pripeljalo novo pošiljko zaščitne opreme.

Šele po Geneplanetovem letalu so v Slovenijo začele prihajati druge večje pošiljke opreme. Desetega aprila, torej tri dni pozneje, v katerih se je s covidom-19 okužilo še sto ljudi, je na ljubljansko letališče prišla Pečečnikova pošiljka. Šlo je za 20 ton opreme, torej približno polovico manj kot na Geneplanetovem letalu. Pri tem je Pečečnikov najeti airbus A330 z maskami, ki jih je po lastnih besedah »dobesedno ukradel iz tovarne«, na poti iz Kitajske moral opraviti še postanka na dveh letališčih v Kazahstanu.

Istega dne zvečer je pristalo še letalo hrvaške družbe Trade Air, na katerem je bilo 24 ton opreme, od tega je država sama pripeljala sedem ton. Nato je v Slovenijo prišlo še nekaj pošiljk in skladišča so se napolnila. Kdo vse v državnem vrhu je vedel, da je šla čez državo že pred tem ogromna količina opreme, bo morda jasno v naslednjih tednih. Prav tako, zakaj o tem še vedno molčijo.