pričakovanja

Trg nepremičnin: nekateri že špekulirajo, da bodo cene padle za 30 odstotkov

P.K.
24. 5. 2020, 19.25
Deli članek:

Pričakovanja javnosti so, da bosta zdravstvena kriza in recesija, ki ji bo najverjetneje sledila, precej spremenili podobo nepremičninskega trga. Vsi pričakujejo, da bodo lahko kupovali in najemali po ugodnejših cenah, a prav v kratkem kakšnih občutnejših sprememb ni pričakovati.

Dreamstime
Cene za najem nepremičnin, ki se oddajajo v Ljubljani, so že padle za 10 do 20 odstotkov.

Trenutna klima je, da je povpraševanja po različni vrstah nepremičnin še vedno veliko, ponudbe pa bolj malo. Na trgu se zdaj srečujejo potencialni kupci, najemniki, ki računajo na cenejši nakup, najem, na drugi strani pa le peščica ponudnikov, ki cene nastavlja še v starem, nespremenjenem vzdušju. Nove ponudbe, sploh ko je govora o prodaji hiš, je zelo malo. Večina lastnikov tovrstnih objektov je namreč prepričanih, da je ta čas za dobro kupčijo slab, in se za prodajo, če ni nujno, raje ne odločajo.

Le v primerih, ko je lastnik nepremičnine »prisiljen« v prodajo, če je njegovo finančno stanje zaradi posledic epidemije ali česa drugega prizadeto, bo verjetno ponudil »normalno« odkupno ceno, večina jih je namreč še vedno zelo napihnjenih. Najbolj so ta trenutek v težavah tisti, ki so oddajali svoje nepremičnine v turistične namene. Veliko od teh se jih je že odločilo, da bodo kapacitete oddali v dolgoročnejši najem.

Cene v prestolnici malenkost padle

In prav na najemniškem področju je najbolj živahno. Stanovanja, namenjena turizmu, so popestrila nepremičninsko oglasno ponudbo. Ker se jih oddaja več, je višja konkurenčnost in s tem povezan boj za najemnike, kar je povzročilo padec cen. Tako lahko danes, kar še pred tremi meseci ni bilo mogoče, denimo v središču Ljubljane enosobno stanovanje z okoli 50 kvadratnimi metri najamemo za okoli 600 evrov.

Osebni arhiv
Aleš Goršak, Tanal nepremičnine.

Kakšne so še značilnosti pokoronskega trga nepremičnin in kakšna je dinamika dela po sprostitvi ukrepov, nam je povedal Aleš Goršak, lastnik podjetja Tanal nepremičnine, ki je specializirano za prodajo hiš in stanovanj na slovenski obali in v Ljubljani z okolico. Uvodoma je povedal, da niti med epidemijo dejavnosti niso ustavili, saj so delo opravljali prek telefona in digitalnih medijev.

Maske na ogledu

»Trenutno pod novimi pogoji delujemo na popolnoma enak način kot pred epidemijo. Res pa je, da več dela opravimo prek telefona, videoklicev in podobno. Preden se dogovorimo za ogled, se s stranko pogovorimo o podrobnostih in ji pojasnimo vse lastnosti nepremičnine, ki jih morda ni našla prek oglasa, fotografij in videopredstavitve. Torej na neki način peljemo na oglede tiste, ki so resnično zainteresirani za določeno nepremičnino. Nimamo tudi nobenih težav glede ogledov zaradi morebitnega strahu ljudi. Razen maske, ki jo nosimo na ogledu, vse ostalo poteka nespremenjeno,« je povedal. Med karanteno so sicer zaključili kar nekaj poslov, ki so bili dogovorjeni že pred njo, so pa tudi zdaj, po sprostitvi ukrepov, že naredili nekaj poslov.

Kaj bo s cenami

Po njegovih besedah je trenutna ponudba enaka, kot je bila na začetku leta. »Še vedno je dosti povpraševanja, ponudba nepremičnin pa slaba. Večinoma ostajajo na trgu nepremičnine, za katere lastniki (prodajalci) želijo preveč denarja, imajo prevelike apetite. Še vedno pa se določene nepremičnine, ki so na boljši lokaciji in so kakovostnejše (obnovljene ali novejše), prodajo hitro in za visoke cene. Verjetno se bodo razmere na trgu v bližnji prihodnosti spremenile. Pričakujem padec cen. Glede teh so se že pojavili špekulanti, ki računajo na 30- in večodstotni popust na oglaševane cene. Še vedno pa bo veljalo to, kar velja od nekdaj: če bo nepremičnina zanimiva (cena, lokacija, stanje nepremičnine), se bo prodala, sicer ne oziroma bo prodaja trajala dalj časa,« je razložil Goršak.

Službe, krediti

Osebni arhiv
Ksenija Mihajlović, nepremičninska agencija Renex.

Tudi Ksenija Mihajlović, lastnica nepremičninske agencije Renex, ugotavlja podobno. Dejala je, da na medlo aktivnost na nepremičninskem trgu vpliva predvsem negotovost kupcev. »Veliko posameznikov ne ve, kaj jih čaka po končani epidemiji, ali bodo še imeli službe ali ne, kakšne bodo plače in na splošno posledice, ki jih bo epidemija pustila na gospodarstvu ter posledično tudi na zmožnostih in sposobnostih kreditiranja. Večina posameznikov, tudi tistih, s katerimi smo se pogovarjali pred epidemijo, se je zato odločila, da z nakupom nepremičnine nekoliko počaka, da vidijo, kakšne bodo zadeve v prihodnje.

Napovedovanje cen, je dejala, je nehvaležno in težko. »Z gotovostjo pa lahko trdim, da ne bodo več rasle. Kolikšen bo njihov upad, je res težko napovedati, saj še ne vemo, kako dolgoročne bodo posledice epidemije. Pri kupoprodajnih poslih bi dolgoročni vpliv lahko imel predvsem padec kupne moči prebivalcev, kar pomeni, da posledično lahko pričakujemo, da se bo zmanjšal obseg poslov na nepremičninskem trgu.«

Priložnost: ugodnejši najem

Povedala je, da je vseeno že mogoče zaznati eno spremembo, ki pa je marsikoga razveselila – cene nepremičnin, ki se oddajajo v Ljubljani, so že padle za 10 do 20 odstotkov, padec se pričakuje tudi v prihodnje. »To bo, predvidevam, posledica tega, da so v preteklosti ljudje s posojili kupovali po več stanovanj z namenom kratkoročnega oddajanja turistom, veliko jih bo zaradi manjšega turističnega obiska prisiljeno znižati cene dolgoročnega najema, da bodo lahko sproti plačevali obroke svojih posojil. Na trgu bo nastala večja ponudba, najemnine se bodo zato znižale. Nekateri lastniki bodo celo prisiljeni v prodajo nepremičnin, kar bo verjetno znižalo tudi prodajne cene.«

Slabo že v začetku leta

Mihajlovićeva je dodala, da ta čas kaže skrb vzbujajočo odsotnost sklepanja pogodb pri prometu z nepremičninami v prihodnje. Imajo malo ogledov, opažajo, da se odločitve težje sprejemajo, kar vodi v to, da do poslov, transakcij, sploh ne pride. »Se je pa ta negativni trend začel že v začetku leta, ko je po nekaterih podatkih prodaja nepremičnin januarja upadla za okoli 20 odstotkov, februarja za 55 do 60 odstotkov, marca pa za 99 odstotkov.« 

Na koncu je še enkrat izpostavila bistveno, da je trenutna ponudba v segmentu oddaj povečana in da so cene nižje. »Pri prodaji se cene še niso nižale, vsaj oglaševane oziroma začetne prodajne ne, bomo pa videli, kako bo v prihodnje. Saj vemo, da je korelacija med ponudbo in povpraševanjem glavna oblikovalka tržnih cen,« je dejala.