Če ste v zadnjih letih zaradi številnih limuzin s slovaškimi registrskimi oznakami, ki se vozijo po slovenskih cestah, dobili občutek, da je Slovenija najbolj priljubljena turistična točka slovaških bogatašev, vas moramo razočarati. Po vsej verjetnosti se v land roverju ali beemveju X5, ki vas je prehitel na avtocesti, vozi nadebuden slovenski podjetnik, ki mu gre v nos dodatni davek, ki ga moramo ob nakupu vozila z motorjem, ki ima več kot 2,5 litra prostornine, plačati Slovenci. Nekateri so ga poimenovali kar davek na luksuzna vozila.

Izogibanje

Kupci vozil bodo prek sistema eDavki vložili napoved, kjer se bodo na podlagi vpisane identifikacijske številke motornega vozila predizpolnili vsi podatki, ki so potrebni za odmero davka.

Torej, da bi se izognili plačilu tega davka, so številni premožni Slovenci ustanavljali slamnata podjetja na Slovaškem, kjer so davki nižji, ter vozila kupovali in registrirali prek teh družb. Praksa je postala tako razširjena, da se je avgusta lani Finančna uprava RS (Furs) odločila opraviti izredne preglede. Rezultat njihove dejavnosti je bil viden decembra, ko so ponosno objavili, da so na podlagi izrednega nadzora zavezancu, ki je dve svoji vozili registriral v tujini, odmerili 219 tisoč evrov dodatnega davka. Lastnik je ta znesek že poravnal. Če bo ministrstvu za finance brez večjih težav uspelo skozi javno obravnavo spraviti novi zakon o davku na motorna vozila, bodo davek na luksuzna vozila, ki je bil sprejet v času recesije, ukinili. Do takrat pa lahko vozniki avtomobilov v slovaškimi oznakami še naprej trepetajo, saj Furs še vedno ni zaključil vseh nadzorov.

Poenostavitev postopkov

Ukinitev omenjenega davka pa ni edina sprememba, ki si jo lahko obetamo. Na ministrstvu za finance opažajo, da je mogoče z obdavčevanjem motornih vozil vplivati na ravnanje kupcev motornih vozil, tako da se odločajo za nakup okolju prijaznejših in čistejših vozil. Predlog novega zakona tako predvideva, da obdavčitev motornih vozil po novem ne bo več odvisna od prodajne cene, temveč se bodo upoštevale le okoljske komponente, kot so vrsta goriva, izpust ogljikovega dioksida oziroma emisijski standard. Generalni direktor Fursa Peter Jenko je prepričan, da bo postopek odmere davka zaradi spremenjene osnove veliko bolj preprost, jasen, predvsem pa avtomatičen. »Tu je potencial za poenostavitve postopkov, avtomatizacijo in digitalizacijo,« je dejal.

Katera vozila bodo dražja, katera cenejša?

Poleg tega, da Furs želi okrepiti našo ekološko zavest, razlog za nov zakon tiči tudi v dejstvu, da se je zaradi manipulacij s podatki o izpustih motorjev spremenil način merjenja le-teh. Če bi se upoštevale vrednosti po novih meritvah, bi se namreč številni avtomobili znatno podražili, na ministrstvu za finance pa so izrazili bojazen, da bi to še povečalo registracijo vozil v tujini in obseg izogibanja plačila davkov. Datum, po katerem bo treba upoštevati nove meritve, pa je 1. januar 2021. Tako lahko pričakujemo, da bo zakon sprejet še pravočasno, torej do konca leta 2020. Za vozila, za katera ne bo podatkov o novih meritvah, se bodo uporabljali stari podatki, ki se bodo pretvarjali po koeficientu 1,22 za bencinska vozila in 1,2 za dizelska vozila.