V preteklem letu je bilo veliko dogodkov, ki bi lahko povzročili resno okoljsko škodo v Sloveniji, je ob slovesni podelitvi nagrade v Ljubljani danes poudaril Zajc. Izpostavil je več požarov na odlagališčih odpadkov, med posamičnimi dogodki pa junijski požar v podjetju Fragmat v kraju Podskrajnik pri Cerknici in iztirjenje vlaka pri Hrastovljah z razlitjem kerozina nevarno blizu vodnega vira Rižane. 

Do tretje velike nesreče, ki bi lahko povzročila resno okoljsko škodo, pa ni prišlo, za kar je poskrbel Gorup. Ta se je namreč vkrcal na tanker, ki je v Luko Koper aprila lani plul s preveliko hitrostjo, se povzpel do poveljniškega mostu ter ukazal zmanjšanje hitrosti in oster obrat. 

"V tistem trenutku je bila ladja od plitvine desetih metrov in prvega pomola oddaljena slabih 200 metrov," je kasneje v poročilu, ki ga je oktobra lani povzel časnik Dnevnik, zapisal preiskovalec pomorskih nesreč Janez Požar. Tanker je z ostrim obratom naredil krog po Koprskem zalivu, zmanjšal hitrost in nato varno vplul v pristanišče. "Samo trezni reakciji pilota in vlačilca se gre zahvaliti, da tanker ni nasedel na čelu prvega pomola in da ni prišlo do velike okoljske katastrofe," je zapisal Požar. 

Če se Gorup takrat ne bi odzval, kot se je, bi številne živalske in rastlinske vrste lahko izgubile svoj življenjski prostor. Imeli bi onesnaženo obalo in plaže, sanacija bi bila zelo dolgotrajna in draga, vplivi bi bili čezmejni, je danes poudaril Zajc.

andrej-gorup, simon-zajc
Piloti Koper
Pilot Andrej Gorup in minister Simon Zajc.

Gorup je bil "počaščen", da je ministrstvo za okolje prepoznalo, kaj bi se lahko tisti dan zgodilo. Poudaril je, da so bili na tem ministrstvu prvi, ki so ga po osmih mesecih v zvezi z dogodkom kontaktirali. 

Zakaj je tanker sploh plul prehitro, ni želel razpravljati, poudaril pa je, da v krizni situaciji ni pomišljal glede tega, kaj je treba narediti. "Službo opravljam s srcem, sem odgovoren in nisem okleval. Lahko ne bi šel na ladjo, a sem šel in smo jo varno privezali," je poudaril. Tanker je prevažal dizelsko gorivo, koliko točno, ni znano. Gorup je ocenjeval, da bi lahko šlo za od 25.000 do 28.000 ton tovora, tukaj pa je še ladijsko pogonsko gorivo, težko kurilno olje. 

Gorup se je tudi zahvalil svojemu delodajalcu, družbi Piloti Koper, ki ga je usposobila za delo pilota. Prokurist omenjenega podjetja Valter Kobeja je v sporočilu za javnost kasneje poudaril, da družba "ogromno investira v strokovno usposabljanje svojih pilotov in zavestno presega za to dejavnost v Sloveniji predpisane pogoje", saj je to med drugim "odločilnega pomena za varnost plovbe in zaščito morja pred onesnaženjem". Dodal je, da so v družbi aprila lani preprečili "konkretno nevarnost ekološke katastrofe in zaščitili tudi človeška življenja". 

Zajc je sicer napovedal, da bo podeljevanje tovrstnih nagrad oz. zahval okoljskega ministra postala "redna praksa v prihodnje".