Vremenoslovci za jutri napovedujejo sneg, obilnejše padavine gre pričakovati predvsem popoldan in zvečer, tudi po nižinah. Če bo potrebno namestiti snežne verige ali ne, je nemogoče vedeti; vseeno pa je dobro ta pripomoček malce bolje spoznati.

Kdaj ja, kdaj ne?

Pri marsikaterem avtomobilu je uporaba snežnih verig lahko omejena le na določene dimenzije pnevmatik. Še zlasti na pnevmatikah velikega premera in nizkega preseka uporaba verig ni mogoča, ali pa je mogoče le uporaba zelo tankih verig, opozarja AMZS. 

Predpisi o zimski opremi avtomobilov dovoljujejo tudi uporabo letnih pnevmatik z globino kanalov najmanj treh milimetrov v navezi z ustrezno velikimi snežnimi verigami. Večina pozna jeklene, obstajajo pa tudi takšne iz blaga in plastike. Sta slednji inačici enakovredni tistim prvim? "Verige iz blaga ali plastike niso enakovredne klasičnim jeklenim verigam, čeprav je pri nas zakonodaja okoli tega zelo ohlapna. Recimo v Italiji in Avstriji sploh ne smete imeti tekstilnih verig. V primeru snega na cesti imate lahko samo jeklene verige," nam je povedal Danijel Granda, AMZS inštruktor varne vožnje. Če ste v dvomih, kdaj jih namestiti: "Verige namestimo takrat, kadar zimska pnevmatika izgublja oprijem na vozišču, oziroma kadar je na vozišču zglajen sneg," je pojasnil Granda.

Snežne verige niso vsemogočne. V kakšnih razmerah odpovejo, če sploh? "Snežna veriga ne pomeni, da se lahko pelješ povsod," je povedal Granda in nadaljeval: "Pri nizkih hitrostih nek minimalni oprijem daje tudi na ledu; ko pa je enkrat snega toliko, da ga avto začne tlačit oziroma odrivat pred seboj, bodo prej ali slej odpovedale tudi verige. Potrebno se je treba tudi zavedati, da kadar imate na vozilu nameščene verige, je hitrost vožnje omejena na 50 kilometrov na uro. Snežne verige niso za hitro in drzno vožnjo, ampak za to, da premagamo neko oviro, ki se na cesti znajde pred nami."

snežne verige
Profimedia
Ne pozabite na rokavice, podlogo za klečanje in topla oblačila.

Pobeljene strmine

Nekaj primerov AMZS: "pri fiatu tipu največ 9 mm debele snežne verige lahko namestite le na 15 in 16 palčna kolesa, pri 17 palčnih kolesih, ki so tudi homologirana, pa verig ni mogoče uporabljati. Pri oplu insignii lahko uporabljate do 10 mm debele verige, pri citroenu C4 elysse je dovoljena uporaba največ 9 mm debelih verig. Pri škodi octavii ni dovoljena uporaba verig na kolesih s pnevmatikami 225/45 R 18, pri manjših kolesih pa so verige lahko debele največ 13 oziroma 12 milimetrov. Pri renaultu capturju uporaba verig ni dovoljena in mogoča za 17 palčna kolesa, ki so na primer sestavni del opreme initiale paris. V navodilih za uporabo suzukija swifta pa je zapisano, da mora uporabnik preveriti, ali je med nameščenimi verigami in blatnikoma dovolj velika razdalja, dodan pa je še napotek, da morata biti med uporabo verig kolesna pokrova sneta, saj ju verige lahko poškodujejo".

Kar se tiče premagovanja klancev z verigami in spuščanja po njih, ni enoznačnega odgovora. Kot je pojasnil Granda, je dejavnikov več. "Če imate vozilo na prednji pogon, ki je zadaj zelo naloženo, bodo verige prej izgubile oprijem. Če imate pogon zadaj in je avtomobil tam bolj obtežen, potem bo več pritiska kolesa ob podlago, torej bo veriga imela oprijem. Zato je nemogoče reči, pri kolikšnem naklonu bo veriga izgubila oprijem, saj je to odvisno od vsakega avtomobila posebej," pojasni. Pri spustih pa izpostavi zlato pravilo: "Kadar se z verigami spuščamo pa klancu navzdol, se spuščamo z zelo nizko hitrostjo, saj smo verige na avto namestili, ker je podlaga izredno slaba. Torej bomo temu tudi prilagodili hitrost." Ob tem je opozoril, da so verige namenjene le za snežno podlago – uporaba verig na kopnem vozišču ni priporočljiva.

Posebnost na vse štiri

Terenska vozila na slovenskih cestah niso več redkost, zato Granda opozarja, da morajo imeti vozila s stalnim štirikolesnim pogonom verige vsaj za eno os, s priklopljivim štirikolesnim pogonom pa vsaj za stalno vklopljeno os. Za vozila brez štirikolesnega pogona je po slovenski zakonodaji dovolj, da so verige nameščene na pogonski osi. Kar pa pri spuščanju nudi slabši oprijem na zadnjem delu vozila.

Vaja dela mojstra

In še za konec: AMZS opozarja, da je tudi za nameščanje verig potrebna vaja. Česar se je najpametneje lotiti doma. Priporočajo tudi, da naj verigam družbo delajo primerne rokavice in podloga, na katero boste lahko pokleknili ob nameščanju. Pa ne pozabite na primerno obleko in obutev.