Sodobna kmetijska mehanizacija ne napreduje samo po zmogljivosti in velikosti, ampak tudi po teži.

Na mariborski policijski upravi pravijo, da so omejitve prometa zaradi teže vozil na nekaterih cestah namenjene vsem vozilom, ne glede na njihov namen. »Prometni znaki veljajo za vse udeležence v prometu enako, torej ni pomembno, ali gre za tovornjak s polno prikolico gramoza ali traktor s polno prikolico silaže. Tudi globe kršiteljem za te prekrške izrekamo po zakonu o cestah in zakonu o pravilih cestnega prometa, vendar ne vodimo ločene evidence, koliko je bilo oglobljenih voznikov tovornjakov, traktoristov … Tudi o višinah glob težko govorim, ker so zelo različne; izračunajo se namreč glede na skupno maso in osni pritisk ter glede na to, za koliko je bilo vozilo pretežko od dovoljene teže,« pojasnjuje Bojan Kitel. Koliko torej v resnici tehtajo veliki stroji v kmetijstvu? Na Agri, našem največjem kmetijskem sejmu, so vsako leto razstavljeni najnovejši modeli kmetijske mehanizacije; tam lahko občudujemo prave kmetijske mrcine, ki so vse bolj dovršene, hkrati pa tudi vse večje in najbrž težje.

težki kmetijski stroji
S.D.
Kombajni v povprečju tehtajo od sedem do 12 ton, zato so za nekatere ceste pretežki.

Večina traktorjev s težo od dve do šest ton

Na Kmetijskem inštitutu Slovenije (KIS) ne vodijo evidence o teži kmetijskih strojev. »Imamo pa nekaj podatkov iz baze prvič registriranih traktorjev za leto 2017. Razvidno je, da večina traktorjev tehta od dve do šest ton, najdejo pa se tudi taki, ki dosegajo deset ton. Kar zadeva obremenitve, je treba paziti še na skupno dopustno maso strojev kakor tudi na osne obremenitve cestišča,« opozarja Tomaž Poje z oddelka za kmetijsko tehniko KIS. Teža kombajnov na slovenskem tržišču se v povprečju giblje med sedmimi in dvanajstimi tonami. Traktorji, ki jih prodajajo v podjetju Agroremont v Sveti Trojici (znamka John Deere), pa tehtajo od pet do šest ton, kakšen »samo« štiri, največji pa tudi po deset ton. Ker na številnih lokalnih cestah na podeželju veljajo omejitve za promet vozil, katerih največja dovoljena skupna masa presega težo na primer 7,5 tone, to pomeni, da kmetijski velikani na te ceste ne bi smeli, saj jih uničujejo enako kot prepolni tovornjaki.