Težave podeželskih občin s financiranjem

Vse več staršev otroke vpisuje v vrtce zunaj domačih občin

Karmen Grnjak / Štajerski tednik
18. 10. 2019, 06.50
Posodobljeno: 18. 10. 2019, 08.05
Deli članek:

Ker starši (po zakonu) lahko izberejo varstvo za svojega otroka v kateremkoli vrtcu, je »matična« občina, v kateri ima stalno prebivališče otrok z obema (ali enim) staršema, dolžna plačevati stroške vrtčevskega varstva pač tisti občini oziroma vrtcu, kamor je otrok vpisan.

Profimedia
Razlogov za vpisovanje v vrtce zunaj domačih občin je več.

Razlogov, zakaj starši vpisujejo otroke v vrtce, ki niso v njihovi občini oziroma v njihovem lokalnem območju, je več. Završki župan Slavko Pravdič meni, da se starši za vpis otroka v drug vrtec odločijo predvsem zaradi lažje koordinacije dela obeh staršev in zaradi zaposlitve v drugem kraju. Podobnega mnenja je majšperška županja Darinka Fakin, ki je k tema razlogoma dodala še enega: »Premajhne kapacitete v domačem vrtcu.« Cirkulanska županja Antonija Žumbar je ob tem še poudarila: »Pogosto je razlog tudi krajše bivanje otroka v vrtcu ali omejitve poslovnega časa vrtca (starši denimo potrebujejo popoldansko varstvo, ki pa ga vsak vrtec ne omogoča). Med razlogi so tudi zaposlitve staršev v drugi občini, selitev oziroma nameravana selitev v drugo občino.«

Župani opozarjajo na fiktivna stalna prebivališča staršev

Ob vsem naštetem je nemalokrat razlog za to, da občina plačuje polno ekonomsko ceno za varstvo vrtcu v drugi občini še ta, ki pa župane upravičeno jezi: da starši otroka (eden ali oba) dejansko živijo v eni občini, stalno prebivališče pa imajo prijavljeno v drugi občini.

Na to sta posebej opozorila Fakinova in Žetalski župan Anton Butolen: »Nekateri starši živijo v drugih občinah, kjer otrok tudi obiskuje vrtec, ker pa imajo starši stalno prebivališče prijavljeno v naši občini, moramo po veljavni zakonodaji vrtec za tega otroka v drugi občini plačevati mi.« Zgolj plačilo polne ekonomske cene za varstvo otroka v vrtcu druge občine morda še ne bi bilo toliko »moteče«, če se ne bi po drugi strani dogajalo, da je v domačem vrtcu posledično premalo otrok.

Kdo sploh nadzoruje fiktivne prijave stalnega bivališča?!

Koliko je dejansko posameznikov oziroma družin, ki imajo v neki občini le na papirju prijavljeno stalno bivališče, dejansko pa živijo v drugi občini, ne ve nihče. Direktor Centra za socialno delo (CSD) Spodnje Podravje Miran Kerin je pojasnil: »V primeru suma fiktivne prijave prebivališča CSD obvesti upravno enoto. Za postopek ugotavljanja dejanskega prebivališča pa je pristojna upravna enota.«

Socialno ministrstvo nad to problematiko s posebno komisijo

Pri tem na socialnem ministrstvu poudarjajo, da so z različnimi ukrepi do zdaj vsaj zmanjšali možnosti neupravičenega prejemanja pravic iz javnih sredstev, kamor spada tudi pravica do znižanega plačila vrtca. Dodali so še: »Za proučitev problematike fiktivnih prijav prebivališč posameznikov in s tem povezano zlorabo socialnih transferjev (torej ne samo subvencije vrtca) so ustanovljene medresorske delovne skupine. Naloga medresorske delovne skupine je proučitev problematike in priprava ukrepov, s katerimi se lahko prepreči prijava fiktivnih prebivališč posameznikov in njihovih otrok ter s tem povezano dodeljevanje denarnih socialnih pomoči.«