Osebna in poslovna mentorica ter avtorica knjig za osebni razvoj dr. Špelca Morojna je mama treh mladostnikov. Najstarejši se je šolal doma in je danes uspešen podjetnik.

Mlajši sin obiskuje četrti letnik običajne srednje šole, medtem ko so najmlajšo članico družine, hčerko, te dni izpisali iz srednje šole in se bo tako kot prvi sin šolala doma. Pravzaprav bo prisostvovala zasebni spletni srednji šoli s sedežem v Združenih državah Amerike, ki ji bo dodelila osebnega mentorja. Dekle bo imelo obvezne predmete, kot so matematika, materni jezik in tuji jezik, pa tudi več kot tristo izbirnih vsebin.

Sogovornica pove, da bo hči po končanem šolanju na daljavo lahko izobraževanje nadaljevala, in sicer na mednarodnih fakultetah, ne ve pa še, ali bo s to šolo združljiv vpis na slovenske fakultete. »To nas ta hip ne obremenjuje, saj niti ne vemo, ali se bo hči odločila za študij. Mogoče bo, tako kot najstarejši sin, stopila kar v podjetniške vode,« je pojasnila njena mama.

Mama najstnice pravi, da je skrb tistih, ki pravijo, da bo dekle prikrajšano za običajno socialno vključenost, sicer upravičena, a jih hkrati miri, naj ne skrbijo, saj da ima punca v krogih zunaj šole veliko poznanstev in stikov.

Septembrska nočna mora

Ta v spletnih zapisih tudi pojasni, zakaj sta se s hčerko odločili, da ne bo obiskovala klasične srednje šole. »Boli jo, da je šola namenjena ocenam, da nekateri odrasli izkoriščajo svojo premoč nad otroki in da se njene močne plati, kot je čut za estetiko, natančnost in detajle, ne ocenjujejo. Ni bila prepričana, ali naj se sploh vpiše v šolo. A sistem je sistem, družbeni vpliv je močan, in tako je to vseeno storila. Po sproščenih počitnicah, ko je veliko ustvarjala, se je tako zanjo ta september začela nočna mora. Lepo prizadevno je vstala in šla v šolo, a videla sem, da trpi,« pripoveduje Morojnova.

Najprej so se s šolo, na katero se je vpisala, poskušali dogovoriti, da bi se šolala brez ocen, »ali pa vsaj, da bi ocene dobivala bolj humano«, pojasnjuje mama. Zakonsko pa seveda to ni izvedljivo, zato so jih zavrnili. Takrat sta se s hčerko dokončno odločili za spletno šolo. Včeraj je tako mama dekle izpisala iz šole, kar da sta njena razredničarka in ravnatelj sprejela z razumevanjem in dobrimi željami. »Tako sem bila vesela, ko sem slišala njun odziv. Sploh ravnateljevega; ni ga skrbel ne sistem, ne ocene, ne način izobraževanja, ampak samo to, da bo otrok postal uspešen in kompetenten. Čestital nam je za pogum in nam zaželel veliko uspeha.«

Podpora pa tudi kritike

Sicer pa nam je Špelca Morojna povedala, da je zadovoljna, da širša javnost njihovo odločitev večinoma podpira in se tudi sama vse bolj zanima za tovrstno šolanje. Prav z namenom, da se ideja širi, je Mariborčanka na spletu tudi delila zapise o šolanju otrok. Na drugi strani pa se porajajo vprašanja, ali ne bo hči, ker bo ločena od sovrstnikov in šolskega okolja, kot v nekem mehurčku, posledica česar bi lahko bile okrnjene socialne veščine in prikrajšanost za pomembne izkušnje v šolskem okolju.

Tem dekletova mama sporoča, naj nikar ne mislijo, da so se za kaj takega odločili lahkomiselno. »To ni bila odločitev na mah, ampak dolgotrajno in intenzivno razmišljanje, informiranje ter tehtanje. Vedeli smo, da ker smo družina s samodisciplino, ki jo pri šolanju na ta način potrebuješ, pravimi in trdnimi vrednotami, lahko gremo v to. Če mi pa očitate problem s socializacijo, je ta argument seveda upravičen in tudi sama sem se s tem veliko ukvarjala. Ampak ima dekle veliko aktivnosti, športnih in umetniških, prek katerih se precej povezuje in druži z drugimi. Ima tudi svoje prijatelje,« je poudarila in dodala, da ji bodo sicer po drugi strani prihranili marsikatero travmo, saj je medvrstniškega nasilja zelo veliko in ima lahko za mladostnika resne posledice.