Minister Počivalšek je zaradi posledic morebitnega stečaja Adrie Airways skupaj z ministrico za infrastrukturo Alenko Bratušek pretehtal možnosti ukrepanja države. Dogovorila sta se, da bo Počivalšek v ponedeljek vladi predlagal pogovor o možnih nadaljnjih korakih, da bi Slovenija po stečaju Adrie še naprej ostala povezana s svetom tudi prek brniškega letališča, so dodatno navedli na infrastrukturnem ministrstvu.

Počivalšek je sicer že v minulih dneh večkrat poudaril, da je država pripravljena pomagati Adrii Airways, ki v teh dneh izvaja le nekatere lete. "Adria potrebuje celovito lastniško, finančno in poslovno prestrukturiranje, v okviru teh možnosti bomo iskali rešitve," je dejal v sredo in dodal, da bodo poskušali ukrepati hitro. 

Ministrstvo je k preučitvi finančnega stanja Adrie Airways pozvalo Družbo za upravljanje terjatev bank (DUTB) kot specialista za prestrukturiranje družb, po nekaterih informacijah tudi Slovenski državni holding. V DUTB so za današnje Delo potrdili, da so pregledali finančno stanje in poročilo predali gospodarskemu ministrstvu, več pa niso mogli povedati. 

Po neuradnih informacijah Dela je pregled menda potrdil, da ima Adria za okoli 90 milijonov evrov dolga. Za nadaljnje poslovanje družbe pa naj ne bi zadostovalo le štiri milijone evrov posojila, kot naj bi v zadnjih dneh državnim institucijam zatrjevali predstavniki Adrie, ampak bi menda takoj potrebovala 20 milijonov evrov, v nadaljevanju pa še 10 milijonov evrov. 

Spremembe zakona o letalstvu

Kako bo država reševala bodisi Adrio Airways bodisi letalsko povezljivost Slovenije, je v rokah vlade, ki se bo v ponedeljek seznanila s stanjem družbe in odločala o možnih nadaljnjih korakih. 

Ministrstvo za infrastrukturo je sicer že pripravilo spremembe zakona o letalstvu, s katerim bi, če bi bilo to potrebno, država zagotavljala povezljivost Slovenije s svetom. Kot je danes v Ljubljani ob robu izjave za medije v okviru zbiranja podpisov podpore peticiji za spremembo dela ustave o državnem financiranju zasebnih šol dejala ministrica Alenka Bratušek, je predlog zakonskih sprememb v vladnem postopku, pri čemer ministrica upa, da bo sprejet v najkrajšem možnem času. 

Če bo do stečaja Adria prišlo, bo tako povezljivost Slovenije s svetom zagotavljala država in financirala določene linije. Na vprašanje katere, je pojasnila, da bo treba ugotoviti, katere linije bo trg vzpostavil sam in katere od tistih, ki niso vzpostavljene, so pomembne za državo. 

Stečaj in novo podjetje?

Ugiba se sicer tudi o možnosti, da bi država pustila, da gre Adria Airways v stečaj, nato pa ustanovila novo podjetje. Po neuradnih informacijah Dela bi za njegovo ustanovitev v začetku potrebovali med 15 in 20 milijoni evrov, nato pa med petimi in desetimi milijoni evrov, s katerimi bi država lahko subvencionirala nekatere linije. Težava pri ustanovitvi novega prevoznika je, dodaja časnik, da bi ta potreboval nekaj časa za pridobitev dovoljenj. 

Bratuškova je danes glede te možnosti opozorila na evropska pravila, a dodala, da če za to možnost je, so v SAB za, da pa to ni vprašanje zanjo, ampak za finančnega ministra. Ob tem se je sicer vprašala, zakaj država te možnosti ni izkoristila že leta 2016, ko je bila Adria Airways prodana. "Mi si nismo želeli, da se Adria znajde v takšnem položaju, v kakršnem je danes. Delamo vse, da bi zadevo uredili," je poudarila. 

Bratuškova bi si sicer želela, kot je dodala, da se za obstoječe stanje v Adrii Airways "poišče tudi odgovornost pri tistih, ki so leta 2016 Adrio prodali tako neodgovornemu, nestrateškemu in finančno šibkemu lastniku". 

Globa zaradi nepoštene poslovne prakse

Inšpektorat potnikom svetuje, da spremljajo razvoj dogodkov in se pri nakupu vozovnic odločajo za tiste letalske prevoznike, ki imajo zagotovljene lete. Enako svetujejo tudi tistim, ki se v današnjih dneh odločajo za nakup letalskih vozovnic, ki jih bodo koristili v prihajajočih mesecih.

Tržni inšpektorat RS je Adrii Airways včeraj po pridobitvi vseh dokazil izrekel globo zaradi zavajanja potrošnikov pri prodaji letalskih vozovnic za lete, za katere bi vodstvo družbe moralo vedeti, da jih ne bodo izvedli, so danes sporočili iz inšpektorata. Dodali so, da pri Adrii Airways sicer izvajajo nadzor tudi glede drugih vprašanj. 

Gre za dodaten udarec Adrii v času, ko je njena usoda negotova. Tržni inšpektorat je nepošteno poslovno prakso ugotovil pri prodaji letalskih vozovnic, ker je družba potrošnikom 24. in 25. septembra prodajala letalske vozovnice za izvedbo letov za četrtek in petek, 26. in 27. septembra, čeprav je bila situacija za izvedbo letov negotova, saj so bila letala Adrie v času prodaje vozovnic že prizemljena. 

"Vodstvo družbe Adria Airwais bi glede na to, da je razpolagalo z vsemi informacijami o finančnem poslovanju družbe ter s podatki o dejanski razpoložljivosti letal, primernih za izvedbo letov, za katere so prodajali letalske vozovnice, moralo vedeti, da družba dejansko ne bo mogla zagotoviti izvedbe teh letov, s čimer bi lahko bili zavedeni potrošniki, ki so se v dobri veri glede izvedbe leta in z zaupanjem v letalskega prevoznika odločili za nakup vozovnic," je v sporočilu zapisala glavna tržna inšpektorica Andrejka Grlić.  Tržni inšpektorat sicer pri družbi Adria Airways izvaja nadzor tudi glede drugih vprašanj, o ugotovitvah pa bo javnost obvestil takoj, ko bodo inšpekcijski postopki zaključeni.