Ogrozili so svoje življenje in življenja drugih voznikov, ki so vozili za njimi, in to zgolj zato, da pločevina na njihovih avtomobilih ne bi bila poškodovana zaradi toče. Noro in nevarno početje, ki ga slovenski vozniki še vedno prakticirajo.

Za neupravičeno ustavljanje v predoru z vozilom ni kazenskih točk, ampak le globa. 

Ob tem velja poudariti, da so posledice prometnih nesreč v predorih skoraj po pravilu hujše kot zunaj predora. Pri nenadni in neupravičeni ustavitvi v predoru zaradi toče ali neurja lahko pride do naleta, če je vpletenih več vozil in če zaradi trka pride še do požara, je skoraj gotovo, da bodo posledice katastrofalne. Čeprav so to znana dejstva, da so celo filmi na spletu, ki kažejo, kaj vse se lahko zgodi ob ustavljanju vozil v predoru, se mnogi vozniki še vedno požvižgajo na vse in ustavljajo v predorih, ko to ni nujno. Vsako nepotrebno ustavljanje v predorih je še vedno smrtno nevarno, opozarjajo strokovnjaki in institucije.

Opozorila ne zaležejo

Poleg policije tudi slovenska družba za upravljanje z avtocestami (Dars) nenehno opozarja na nevarnost takega početja. »Ob neurju in toči je ustavljanje na avtocesti ali hitri cesti, v predorih ali pod nadvozi izredno nevarno. Nekateri vozniki ob neurju na avtocesti svoja vozila še vedno ustavljajo v predorih, na odstavnih pasovih, obračajo ali izstopajo iz vozil, s tem pa ogrožajo tako sebe kakor tudi druge udeležence v prometu. Voznik lahko ustavi svoje vozilo na parkirnih prostorih počivališč, nikakor pa ne na odstavnih pasovih ali celo na vozišču,« poudarijo na Darsu oziroma poudarjajo, kot rečeno, odkar imamo avtoceste, a nekaterih se, kot kaže, vse to ne dotakne.

»Ustavljanje v predoru v nobenem primeru ni dovoljeno, predvsem pa tudi ni ravno priporočljivo z varnostnega zornega kota,« poudari Anita Leskovec s PU Koper, ki je obravnavala ustavljanje voznikov v predoru. To prepoveduje Zakon o pravilih cestnega prometa (ZPrCP). Leskovčeva doda: »Poudarjamo, da je takšno ustavljanje zelo nevarno, tako za tistega, ki se je zaustavil, kot za vse ostale udeležence v cestnem prometu.«

Nizke kazni

Je pa treba za takšno ogrožanje varnosti plačati globo, če vas seveda dobijo. »Za zaustavljanje vozila v predoru je globa po 65. členu ZPrCP 80 evrov, na avtocesti je ta kazen po 30. členu istega zakona (prepoved ustavljanja na odstavnem pasu in v odstavni niši) 300 evrov,« povedo na PU Koper. Tu dodajmo, da je kazen za tako početje milo rečeno nenavadno nizka, vsaj v primerjavi s kaznimi, ki jih dobijo kolesarji, ki delajo prekrške denimo na kolesarski stezi. Osemdeset evrov, če se ustavite z vozilom v predoru, 40 evrov pa, če nekaj metrov s kolesom peljete po nasprotni smeri kolesarske steze. Oboje je prekršek in ne želimo opravičevati kolesarjev, ki delajo prekrške, a vendarle se je treba vprašati, ali je globa res v sorazmerju z morebitnimi posledicami obeh prekrškov. Povedati je treba še, da v primeru, če nekdo neupravičeno ustavi v predoru, niso predvidene kazenske točke.

Na PU Koper so nam povedali, da so bili v soboto, ko so se vozniki neupravičeno ustavljali v predoru Kastelec, na kraj poslani policisti, »vendar do kršiteljev zaradi kolone niso uspeli priti«. Ob tem se lahko resno vprašamo, kako bi do morebitnih ponesrečencev prišli reševalci v taki situaciji. Policisti bodo sicer vseeno storili vse, da te neodgovorne voznike, ki jim je mar samo za svoja vozila, dobijo. »Prek nadzornih kamer Darsa bomo poskušali pridobiti podatke kršiteljev. Če bomo pridobili ustrezno dokazno gradivo, bomo zoper kršitelje uvedli prekrškovni postopek,« sklene Leskovčeva.

Veliko kršitev

Poglejmo še malo širše. Na avtocestah in hitrih cestah so strogo prepovedani obračanje, vzvratna vožnja, ustavitev in parkiranje, pa vendar, kot nam povedo na Generalni policijski upravi (GPU), takih kršitev ni malo. »V letu 2016 je bilo ugotovljenih 452 takšnih kršitev, v letu 2017 535 kršitev, v letu 2018 388 kršitev in v sedmih mesecih letošnjega leta 228 kršitev.« Glede prav tako prepovedanega ustavljanja in parkiranja predoru, galeriji, podvozu, na viaduktu, mostu in nadvozu pa na GPU razkrijejo, da je bilo leta 2016 ugotovljenih 14 takšnih kršitev, leta 2017 18, lani 10 kršitev in v sedmih mesecih letošnjega leta pet kršitev.