Za to so odgovorni pristojni, od policije do ministrstva za infrastrukturo, saj niso poenotili informacij, ki so jih posredovali v medijski eter. Dejstvo je torej, da so električni skiroji prehiteli Slovenijo po desni; zakon, ki bi jasno opredelil oziroma določal, kaj je dovoljeno in kaj ne, je namreč še v fazi priprav – sprememb.

Dotlej pa zakon pravi, da se uporabniki električnih skirojev v cestnem prometu sploh ne bi smeli pojavljati. Oziroma se lahko, vendar hitrost vožnje ne sme presegati hitrosti gibanja pešcev. Vendar, ali je potem, če je njegov smisel hitrejše premikanje, sploh vredno imeti električni skiro?! Kdor ravna v nasprotju s to določbo, še pravi zakon, se lahko kaznuje z globo 500 evrov.

Zakaj zmeda?

Mediji so sprva poročali o 97. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki pravi, da se smejo posebna prevozna sredstva v cestnem prometu uporabljati le na pločnikih, poteh za pešce in kolesarskih poteh ter na območjih za pešce in območjih umirjenega prometa, odvisno od njihove velikosti. Po drugi strani pa ima isti člen zakona še en odstavek, ki uporabo električnih skirojev v cestnem prometu prepoveduje.

V četrtem odstavku je namreč zapisano, da uporaba posebnih prevoznih sredstev, ki jih poganja motor in presegajo hitrost gibanja pešcev (gokart, motorne sani, miniaturna motorna vozila in podobno), v cestnem prometu ni dovoljena. Udeleženec cestnega prometa, ki ravna v nasprotju s tem odstavkom, se kaznuje z globo v prej omenjeni višini. Najprej smo torej mislili, da se s skiroji na elektriko lahko vozimo, potem pa, da ne. Zdaj so zadeve vseeno nekoliko jasnejše in velja, da se z električnimi skiroji lahko vozimo, če vozimo tako hitro, kot se lahko premika pešec.

skirca
Profimedia
Najcenejši električni skiroji stanejo okoli 150 evrov, povprečna cena pa je okoli 350 evrov.

Nesreče in kazni

Pri policiji smo preverili, koliko glob so že izrekli, vendar odgovora od njih nismo prejeli, neuradno pa smo izvedeli, da sankcij za voznike električnih skirojev ne izrekajo. Policijo smo vprašali tudi, koliko je bilo nesreč, v katere so bili vpleteni električni skiroji, vendar nam tudi te informacije niso posredovali. Po naših podatkih pa naj bi se v zadnjem času zgodile že tri, a menda brez hujših posledic.

Če se odpravimo v center Ljubljane v soboto, ko so ulice preplavljene s turisti in domačini, ter spremljamo dogajanje na površinah za pešce in kolesarskih stezah, opazimo, da je skirojev na elektriko že kar nekaj. In veliko uporabnikov se vozi s precej višjo hitrostjo, kot je hitrost pešca, kar pomeni, da so v prekršku in bi jih policisti lahko oglobili.

Dokler se torej ne bodo zgodile spremembe zakona, verjetno voznikov skirojev na elektriko sploh ne bodo kaznovali. Govori pa se, da naj bi s spremembami zakonodaje, ki ureja področje električnih skirojev, ta sodobna prevozna sredstva preusmerili na površine za kolesarje, lahko pa bi se vozili tudi na območjih za pešce, vendar tam ne bi smeli peljati hitreje od pešcev.

Kaj pa drugod

V sosednjih državah in drugod po Evropi so do skirojev in njihovih uporabnikov nastopili bolj ostro. V italijanskem Milanu, na primer, so minuli teden zamrznili poslovanje podjetij, ki izposojajo električne skiroje (pri nas za zdaj samo eno podjetje izposoja električne skiroje, in sicer v Ljubljani), z namenom, da bi ugotovili, ali vsa poslujejo v skladu z zakonodajo.

Prvo podjetje, ki ponuja najem električnih skirojev v Milanu, se je pojavilo oktobra lani, spomladi letos pa se mu je pridružilo še šest ponudnikov. Takšen trend sicer beležijo v več evropskih mestih. Njihova vrata bodo zaprta, vse dokler ne bodo sprejeta jasna pravila koriščenja tega prevoznega sredstva, poročajo italijanski mediji. V Italiji sicer od začetka junija velja uredba, po kateri se je mogoče z električnimi skiroji voziti samo na območjih za pešce, pločnikih, kolesarskih stezah in na območjih, kjer je hitrost vožnje omejena na 30 kilometrov na uro.

Na kolesarske poti

Tudi Francija se je v poplavi skirojev morala odločiti, da prepove vožnjo z njimi po pločnikih, saj so se nad to priljubljeno obliko transporta na dveh kolesih vse bolj pritoževali pešci. Prepovedali so tudi parkiranje električnih skirojev na pločnikih. Pariz je že uvedel 135 evrov kazni za vožnjo z električnim skirojem na površinah, rezerviranih za pešce.

V Nemčiji pa so se na prihod tega prevoznega sredstva bolje pripravili. Zgornji dom nemškega parlamenta je že pred poletjem s sprejetjem zakona odprl pot električnim skirojem. V okviru zakona bodo dovoljeni le električni skiroji, ki dosežejo do največ 20 kilometrov na uro. Čelade ne bodo obvezne, prav tako ne bo potreben izpit. V nasprotju z uporabo koles pa bo obvezno zavarovanje. Vozili se bodo lahko le po kolesarskih poteh.