goran kodelja
Facebook
Vipavski župan Goran Kodelja je skupaj z županom Občine Ajdovščina na Dars poslal pismo.

Zaradi lege hribov in temperaturne razlike med zračnima masama nad notranjostjo Slovenije in Primorsko ter razlik v zračnem pritisku se v Vipavski dolini pojavlja burja, ta izrazito sunkovit veter pretežno severovzhodne smeri.

V dolgoletnem povprečju piha zmerna do močna burja v tem delu države kar 42 dni na leto. Njeni najmočnejši sunki lahko presegajo tudi hitrost 200 kilometrov na uro. Škoda je zaradi tega vremenskega pojava, ki ga poznajo samo še na nekaj koncih sveta, velika pri kmetijstvu, na objektih in v vsakdanjem življenju ter seveda prometu. Ta že v burji, ki komaj presega 100 kilometrov na uro, poteka počasi, za tovorna vozila s ponjavami pa velja, da v teh primerih ne bi smela voziti, saj jih burja zaradi njihove velike bočne površine z lahkoto prevrne, kar se nemalokrat tudi zgodi.

Iz razloga, da bi promet tu tudi v času hudega vetra potekal čim bolj nemoteno in varno, se je Dars odločil postaviti protivetrne ograje. Domačini so bili, vsaj tako je kazalo pred leti, nad napovedjo navdušeni, zdaj ko se ograja končno montira, pa imajo glede nje veliko pomislekov.

Kaj jih je razhudilo

Prvi je, da je zaradi njene gradnje preveč oviran promet. »Na sedem kilometrov dolgem odseku hitre ceste med Vipavo in Razdrtim je promet zadnjih nekaj mesecev zaradi gradnje protivetrne ograje v obe smeri potekal po samo enem voznem pasu. Zaradi počasnih tovornjakov je to nemalokrat pomenilo vožnjo s hitrostjo pod 40 kilometrov na uro. Dars je minuli vikend odstranil zapore in promet sprostil v obe smeri. To bi bila super novica, če ne bi hkrati napovedal, da bo septembra zaradi meritev hitrosti vetra za dalj časa (najmanj do aprila) spet zapiral vozni pas mimo vseh na novo zgrajenih protivetrnih ograj,« je na družbenih omrežjih težavo izpostavil vipavski župan Goran Kodelja.

Meni, da je vnovično zapiranje hitre ceste nesprejemljivo. »Skupaj z ajdovskim županom sva zato na Dars naslovila dopis, v katerem ga pozivava, naj meritve hitrosti burje izvaja tako, da prometa ne bo treba preusmerjati na en sam vozni pas.« Tudi Sandija B. skrbijo časovnica in napovedi novih zapor. »Glede na to, da so za nekaj sto metrov ograje potrebovali pol leta, bodo za celotno postavitev te potrebovali 10 let. In mi se bomo ta čas vozili po enem pasu. Podpiram odločen protest,« pravi.

Predor skozi dolino

Nekaterih prebivalci doline pa se ne razburjajo samo zaradi zapore in prometnih zastojev po postavitvi ograje. Opozarjajo namreč še na problem, o katerem so se razgovorili tudi na družbenih omrežjih, in to je njen estetski učinek. »Ograja je nesmiselna in nesprejemljiva. Še kjer je bilo nekaj pogleda na dolino in okoliške hribe, je zdaj pločevina. Tranzitni promet za stalno čez Fernetiče. S tem se poveča življenjska doba hitre ceste, zmanjša možnost za stalne okvare in nesreče na Rebernicah in prepreči zastoje ob zaporah ceste zaradi burje,« je dejal Boštjan P. Tudi Peter B. pravi, da je ograja videti obupno. »Namesto da bi se ti oči odpočile na lepotah naše doline, lahko gledaš samo zelenobel pleh. Upam, da bo toliko pameti, da tega tega ne bodo nadaljevali.«

tovornjak
STA
To je zimska realnost te burjaste doline na Primorskem – prevrnjeni tovornjaki.

Matej P., prav tako iz Vipavske doline, se v svojem komentarju na temo protivetrnih ograj strinja s temi mnenji. Zavzema stališče, da je res škoda, da turisti samo prevozijo Vipavsko dolino po hitri cesti. »Vse se usmerja, da bi se v Vipavi v bodoče vse bolj ustavljali in počitnikovali – s temi ograjami pa bo to katastrofa – predor skozi Vipavsko dolino,« je njegov komentar. Tudi vipavski župan pravi, da je taka ograja na celotnem odseku hitre ceste popolnoma nesprejemljiva, in o tem bo še, tako je napovedal, v letošnjem letu razpravljal tudi občinski svet Občine Vipava.

Na drugi strani so  tisti, ki so do teh stališč kritični: »Toliko časa smo čakali protivetrne ograje in vedeli smo, da bodo kompromisi; zapore ceste in omejen pogled na dolino. To smo sprejeli. Veliko bomo pridobili pri varnosti in prometni pretočnosti v dnevih z burjo. Kar pa zadeva turiste, če jih nismo spodobni pridobiti drugače, se ne izgovarjajmo na ograjo. Si jih pač ne zaslužimo. Turizem ni odvisen od ograj,« pravi lokalni vinar.