Letalskega prevoznika Adria Airways (AA), ki ga je država pred leti prodala mlademu investicijskemu skladu 4K Invest, novo lastništvo ni odrešilo pred slabimi poslovnimi odločitvami.

Še prejšnji mesec je AA trdila, da je z njenim poslovanjem vse v najlepšem redu, za blatenje ugleda AA pa da so krivi mediji. Nato je odjeknila vrsta novic, ki so te trditve postavile na laž. Konec maja je tako glavni direktor AA Holger Kowarsch na sestanku z premierjem Marjanom Šarcem tega izsiljeval, naj politično urgira pri državnem Petrolu (ta AA zagotavlja gorivo) in SID banki, ki naj AA sprosti kreditne linije, sicer naj bi AA šla v stečaj. Šarec je Kowarscha zavrnil. Dva dni kasneje so Kowarscha razrešili kot glavnega direktorja, vendar je ostal v upravi družbe.

Operativo je od Kowarscha prevzel Sven Kukemelk, ki je bil nekoč direktor za razvoj poslovanja pri estonskem letalskem prevozniku Nordica. Gre za prvega člana uprave z izkušnjami iz letalskega prevozništva, ki ga je v družbo pripeljal 4K Invest. Strokovnjak za civilno letalstvo Alen Šćuric je sicer način, na katerega je 4K Invest upravljal AA, ocenil za diletantskega, tudi premier Šarec je prodajo AA ocenil kot primer slabe privatizacije.

AA je morala priznati težave

Prejšnji teden je nato težave morala priznati tudi Adria. Odpovedanih je bilo več letov, po navedbah iz razloga tehničnih težav z letali in pomanjkanja posadke. AA teh letov ni nadomestila z najemanjem letal s posadko, kar kaže, da ima družba likvidnostne težave. Zaposleni so junijsko izplačilo plač prejeli razdeljeno, prvo polovico v petek, preostanek včeraj. Nedavno so ugotovili tudi, da jim je delodajalec prenehal plačevati premije za dodatno pokojninsko zavarovanje. Nekaj zapadlih premij je družba poravnala, na plačilo preostanka zaposleni še čakajo.

kukemelk
Twitter
Po slabih poslovnih izidih in vrsti odpovedanih letov je operativo v AA prevzel Sven Kukemelk.

S prodajo imena prirejali bilance?

Agencija za javni nadzor nad revidiranjem je pod lupo vzela revidiranje lanskih bilanc Adrie Airways, ki jih je izvajala revizijska družba PWC. Sporni naj bi bili predvsem manevri z blagovno znamko AA, s katerimi naj bi družbo navidezno dokapitalizirali. Blagovno znamko so po razkritjih portala Siol namreč prodali ljubljanskemu podjetju STBE, ki je v lasti nemškega državljana Stefana Beulertza, domnevno povezanega s lastniško strukturo sklada 4K Invest. Adria je tako na papirju dobila osem milijonov evrov prihodka, vendar v družbi tega denarja nikoli niso videli.

Iz tega razloga se je AA znašla pod drobnogledom agencije za javni nadzor nad revidiranjem, ki je februarja prejela prijavo agencije za civilno letalstvo. Slednja je že lani ugotovila, da AA izpolnjuje pogoje za insolventnost, zato so ji tudi postavili zahtevo po ukrepanju in zagotavljanju dodatnega kapitala. Agencijo je skrbelo, da bosta slabo finančno stanje in pomanjkljiva likvidnost podjetja prešla v ogroženo varnost letalskih operacij in potnikov AA.

4K Invest je nato za dokapitalizacijo zagotovil le štiri milijone evrov sredstev, glavnino primanjkljaja kapitala pa je pokril z omenjeno računovodsko operacijo. Ker so bile bilance v zelenih številkah, je agencija za civilno letalstvo svoj postopek nadzora ustavila, a je posredovala prijavo še agenciji za javni nadzor nad revidiranjem. Tam so za medije potrdili, da so revizijsko družbo PWC pozvali k predložitvi celotne revizijske dokumentacije v povezavi z navedbami v prijavi.