Do 29. marca, ko naj bi Združeno kraljestvo Velike Britanije in Severne Irske (ZK) izstopilo iz Evropske unije, nas loči vse manj dni. Načrtovana ločitev z izjemo burnega političnega dogajanja na Otoku in medstrankarskih bojev zaenkrat odgovarja na bore malo konkretnih vprašanj o "življenju na obeh straneh po brexitu". Do 29. marca nas ločita  le še dobra dva tedna, v teh dneh pa je vedno bolj verjetna ločitev brez dogovora ali tako imenovani 'trdi brexit', po katerem bodo državljani Združenega kraljestva v EU in državljani EU, ki živijo v ZK, praktično čez noč ostali brez doslej veljavnih pravic. 

brexit_letalski promet
Profimedia
Potniki, ki nameravajo potovati v ZK ali iz njega neposredno po brexitu, naj v primeru brexita brez dogovora upoštevajo možnost, da kateri od letov morda ne bo opravljen, opozarjajo na ministrstvu.

"Kapica" na število opravljenih prevozov odpravljena

Mednarodno združenje za zračni transport (IATA) z zaskrbljenostjo spremlja morebitne težave in škodo, ki bo narejena v mednarodnem letalskem prometu v primeru trdega brexita in pred časom so opozorili na kar nekaj težav, ki jih lahko za prevoz letalskih potnikov pomeni "trdi" brexit. Sprva so namreč predlagane smernice Komisije EU v primeru brexita brez dogovora zahtevale ohranitev sedanje ravni letov med ZK in EU, hkrati pa niso omogočale povečanja števila letov v letu 2019 v primerjavi z letom 2018. Po oceni IATA bi to pomenilo, da bi bilo potrebno glede na podatke iz leta 2018 v letu 2019 zagotoviti do pet milijonov dodatnih sedežev, da bi zadostili povpraševanju potrošnikov.

Kot so pojasnili na ministrstvu, te nevarnosti ni več. Zadnja verzijo predloga uredbe za potniški promet ne vsebuje več omenjene kapice (tj. možnost opravljanja letalskega prometa na podlagi števila opravljenih prevozov v pretekli IATA sezoni), ampak omogoča letalskim prevoznikom ZK opravljanje mednarodnega potniškega prometa brez omejitev. Večje možnosti so dodane tudi za tovorni promet, kjer logistični proces terja drugačne letalske pravice.

Trdi brexit in poletno dopustovanje

Negotovost glede dogajanja v 'post-brexitovskem' obdobju se ne bo - kot si morda marsikdo naivno domišlja - dotaknila le v državah EU živečih Britancev in v ZK živečih državljanov Evropske unije. Posledice bodo namreč zaobjele številna gospodarska področja, saj se v primeru brexita brez dogovora na območju prekinja sedaj veljavna pravica svobodnega pretoka ljudi in blaga. 

Tudi tisti, ki dogajanja v povezavi z brexitom ne spremljajo, bodo morda zastrigli z ušesi ob omembi težav, ki jih brexit brez dogovora prinaša za letalske prevoznike in posledično potnike pred poletnimi meseci. Čeprav konkretnih posledic brexita brez sklenjenega dogovora trenutno ne more oceniti nihče, pa o njihovem morebitnem obsegu na letalski potniški promet priča britanski podatek, da britanska letalska industrija vsako leto generira kar 71 milijard evrov. 

Ali lahko torej izstop ZK brez dogovora po 29. marcu pokvari potovalne načrte Slovenk in Slovencev? Lahko. To izhaja iz odgovorov, ki smo jih na to temo pridobili z ministrstva za infrastrukturo, pod okrilje katerega spada tudi sektor za letalstvo. 

Najprej zapišimo, da so tako v EU kot tudi Združenem kraljestvu "optimistični". Obe strani zagotavljata, da bodo storili vse, da do morebitnih težav in škode v mednarodnem letalskem prometu v primeru trdega brexita ne bi prišlo. Vendar "optimistična" naravnanost zagotovo ne bo v pomoč ljudem, ki bi po marcu zaradi nepripravljenosti politike po sklenitvi dogovora, ki smo ji priča tudi v dnevih tik pred datumom izstopa, v post-brexitovski zmedi ostali "na suhem". 

Najnovejši dokument: prizadevanje EU za zagotovitev osnovne povezljivosti 

V primeru trdega brexita ne bo mogoče preprečiti nastanka škode na področju mednarodnega letalskega prevoza, so pa v Bruslju pripravili predlog uredbe, s katero bi škodo vsaj omilili.

Konec februarja je iz Bruslja prišla novica o parafiranju predloga uredbe EU za zagotovitev osnovne povezljivosti, ki omogoča nadaljevanje letalskega prometa med Združenim kraljestvom in EU tudi v primeru trdega brexita. Na kratko: letalske družbe z britansko licenco bodo lahko s trenutnimi varnostnimi certifikati v EU poslovale do devet ali več mesecev po brexitu (ta čas bodo ostale veljavne licence pilotov, varnostnih pregledov letal in podobno). 

Ob izstopu ZK iz članstva v EU bo v primeru izhoda brez dogovora z EU mednarodni letalski promet med EU in Združenim kraljestvom za letalske prevoznike EU in Združenega kraljestva obstal, pojasnjujejo na ministrstvu za infrastrukturo in dodajajo, da se mednarodni letalski promet sedaj odvija na podlagi EU uredbe 1008/2008 o skupnih pravilih o opravljanju zračnih prevozov v Skupnosti, ki veljajo na območju EU, ZK pa bo s 30. marcem letos postalo tretja država. Za začasno rešitev situacije in vseh težav v primeru izstopa ZK brez dogovora je Evropska komisija pripravila uredbo, da letalski promet ne bi obstal v celoti, s čimer bi se povzročila še večja škoda tako gospodarstvu kot mobilnosti prebivalstva EU.

"Del te škode bo vseeno nastal, tako kot v drugih sektorjih gospodarstva. Predlog uredbe je v postopku sprejema, besedilo je skladno s svojimi zakonodajnimi pristojnostmi obravnaval tudi Evropski parlament. Glede na to, da smo že zelo blizu ključnega datuma, pa kmalu pričakujemo njegovo objavo v uradnem listu EU. Seveda je veljavnost odvisna tudi od nadaljnjega odločanja ZK in glasovanja v njihovem parlamentu. Predlagana uredba pomeni enostranski zakonodajni akt EU, ki omogoča opravljanje mednarodnega zračnega prometa med ZK in EU. Kakšne pravice letenja in možnosti bo ZK priznalo letalskim prevoznikom EU, pa v primeru izhoda brez dogovora ni jasno in je odvisno od suverene odločitve ZK. Zato predlog uredbe predvideva tudi vzajemnost ukrepov," pojasnjujejo na ministrstvu.

Kot ob tem dodajajo na ministrstvu, je v postopku obravnave predloga prišlo do posameznih sprememb, ki pozitivno vplivajo na večje možnosti za opravljanje letalskega prevoza.

ryanair_brexit_letalo
Profimedia
V Ryanairu so se odločili, da delničarjem z britanskim državljanstvom omejijo glasovalne pravice.

Notranji trg EU in lastništvo letalskih prevoznikov po 29. marcu

Kar pa omenjena uredba ne spreminja ali ureja, je dejstvo, da letalske družbe v večinski britanski lasti po 29. marcu ne bodo več smele leteti med evropskimi mesti, saj bodo v primeru trdnega brexita padle v kategorijo "tretjih držav" in bodo zanje začela veljati drugačna pravila.

Ena od največjih letalskih skupin IAG ali International Airlines Group je od leta 2011 partnersko povezana z Aer Lingus, British Airways, Iberio in družbo Vueling, leta 2017 pa so uvedli še novega nizkocenovnega ponudnika Level.

Skupina je sicer v več kot 20 odstotni lasti Qatar Airways. Brexit brez dogovora bi po nekaterih interpretacijah ogrozil predvsem notranje lete po EU Iberie, Vuelinga ter Aer Lingusa, s čimer se v IAG ne strinjajo. Kot je januarja letos poročal irski RTE, v IAG trdijo, da so večinski delež v Iberiji obdržali španski državljani in se zato brexita brez dogovora "ne bojijo". Tudi španska vlada je prepričana, da velja Iberia, ki leti pod špansko zastavo, za špansko družbo in bo lahko v primeru brexita brez dogovora še naprej letela med državami EU. Financial Times je sicer poročal, da Bruselj dvomi v pravilnost argumentacije skupine IAG, da so posamezni letalski prevozniki, ki so povezani v širšo skupino, ostali v "nacionalni" lasti posamezne države. 

In kaj o tem pravijo na ministrstvu? "Prej navedena Uredba 1008/2008 o skupnih pravilih za opravljanje zračnih prevozov v Skupnosti določa pogoje za izdajo operativne licence, ki je pogoj, da se dejavnost lahko opravlja. Eden izmed pogojev je večinsko lastništvo in nadzor nad letalskim prevoznikom. Glede na navedeno ne bo mogel na progi prometa opravljati na primer madžarski letalski prevoznik WizzAir, ki sedaj leti med Ljubljano in Londonom, saj bo problem večinskega lastništva. Prav tako pa letalski prevoznik EasyJet, ki je v večinski lasti ZK, ne bo več mogel opravljati prometa na progi med Ljubljano in Berlinom, saj gre za notranji trg.

Zaradi vprašanja lastništva in nadzora bodo imeli težave posamezni letalski prevozniki ZK. Seznama teh prevoznikov na slovenskem ministrstvu nimajo, saj je to v pristojnosti organov drugih držav članic EU. Javna agencija za civilno letalstvo RS vodi zgolj seznam operativnih licenc, ki jih izda, med njimi pa ni nobenega operaterja, ki bi imel lastništvo ZK.

Na spletni strani EasyJeta je mogoče najti pojasnila (v angleškem jeziku) o lastništvu in možnih scenarijih v primeru brexita brez dogovora. Kot so zapisali, bo z aprilom letos in po izključitvi britanskih državljanov v lasti državljanov EU, Švice, Norveške, Islandije ali Liechtensteina 49 odstotkov delnic, kar pomeni, da prevoznik ne bo dosegel pogoja več kot 50 odstotnega lastniškega deleža v lasti evropskih državljanov.

Ryanair uresničil napovedi

Ali bo med Slovenci priljubljen letalski prevoznik Ryanair v primeru trdega brexita izpolnjeval pogoje za opravljanje mednarodnega zračnega prevoza znotraj EU, na ministrstvu, jasno, ne morejo odgovoriti, saj dokumentacija za presojo izpolnjevanja pogojev ni predložena v obravnavo Sloveniji. Kot so sporočili iz ministrstva za infrastrukturo, že omenjena EU uredba 1008/2008 glede lastništva in nadzora taksativno določa, "da morajo imeti države članice in/ali državljani držav članic v lasti več kot 50 % podjetja in ga dejansko nadzorujejo, bodisi neposredno ali posredno prek enega ali več vmesnih podjetij, razen kot je določeno v sporazumu s tretjo državo, katerega pogodbenica je Skupnost."

So pa po poročanju britanskih medijev danes iz Ryanaira sporočili, da je upravni odbor v petek sprejel že prej napovedane sklepe, na podlagi katerih bodo od dneva, ko/če stopi v veljavo brexit brez dogovora, navadne delnice v lasti državljanov ZK opredeljene kot "omejene". To pomeni, da imetniki teh delnic - ne glede na to, ali gre za institucije ali posamezniki - ne bodo več imeli pravice do glasovanja o sklepih podjetij. Poleg tega britanski državljani ne bodo mogli več kupiti delnic Ryanaira, poroča Independent. Omejili naj bi tudi možnost prodaje delnic: državljani ZK delnic ne bi smeli več prodati državljanom ZK, ampak državljanom EU.

Časnik še navaja podatke najnovejšega letnega poročila družbe Ryanair, po katerem je v lasti državljanov EU 52,8 odstotka družbe (sem se do 30. marca še štejejo institucije in posamezniki ZK, ki imajo v lasti Ryanairove delnice in naj bi predstavljali približno 20 odstotkov evropskega lastništva). Kljub omejitvi pri glasovalnih pravicah pa bo delež delnic, ki bodo v lasti neevropskih državljanov po brexitu, pri Ryanairu še vedno precej visok. 

brexit_letalski promet
Profimedia
Bruselj je predstavil ukrepe za pripravljenost na brexit brez dogovora na področju prometa, zdravja in hrane.

Potniki naj upoštevajo, da kakšen od letov morda ne bo opravljen

In kaj naj v vsej tej zmedi, v kateri ni končnih odgovorov, naredijo potniki? Glede na to, da ni jasno, kakšna bo končna odločitev ZK v povezavi z brexitom, na slovenskem ministrstvu za infrastrukturo menijo, da morajo potniki, ki nameravajo potovati v ZK ali iz njega neposredno po 30. marcu letos, upoštevati tudi možnost, da kateri od napovedanih letov morda ne bo opravljen.

Bo pa, dodajajo, ministrstvo za infrastrukturo, ki je pristojno za izdajo dovoljenj letalskim prevoznikom tretjih držav za letenje v Republiko Slovenijo in iz nje, "vse vloge letalskih prevoznikov Združenega kraljestva v primeru trdega brexita obravnavalo prioritetno."

Pravice potnikov in odškodnine: je brexit "izjemna okoliščina"?

Datum odhoda Združenega kraljestva iz EU je znan že dolgo časa. Natančneje, Združeno kraljestvo je 29. marca 2017 uradno obvestilo Evropski svet, da namerava zapustiti EU na podlagi člena 50 Pogodbe o Evropski uniji. Če je bil sprva optimizem, da bo "ločitev" dogovorna, še velik, je v zadnjih mesecih upanje za brexit z doseženim dogovorom vse bolj plahnelo. Glede na realnost trdega brexita je danes aktualno tudi vprašanje, kako bo le-ta vplival na pravice potnikov in odškodnine v primeru odpovedi letov, dolgotrajnih zamud, zavrnitve potnikov in podobnih nevšečnosti, ki si jih sicer ne želi noben potnik. 

Na podlagi EU Uredbe št. 261/2004 o določitvi skupnih pravil glede odškodnine in pomoči potnikom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov spada je v pristojnosti nacionalnih sodišč, ali bodo potniki v primeru odpovedi letov v takšnih primerih upravičeni do odškodnine, odgovarjajo na ministrstvu za infrastrukturo. Prav tako bodo nacionalna sodišča presojala, ali gre za t.i. izjemno okoliščino, ki se ji letalski prevozniki niso mogli izogniti.

"Upoštevati pa bo potrebno dejstvo, da letalski prevozniki že prodajajo storitev (letalski prevoz), za katerega vedo, da ga morda ne bodo opraviti. Ker pa je načrtovanje mreže letanja, zagotavljanja ustreznih zrakoplovov in posadk izjemno zahtevno delo, pa morajo pristojni državni organi pravočasno zagotoviti pravno stabilno okolje. Prav tako bodo nacionalna sodišča presojala, ali bi v takih primerih prišlo do kršitev sklenjenih prevoznih pogodb za prodajo storitev, ki jih ni možno opraviti in za katere se že približno dve leti ve, da jih morda ne bo možno opraviti," še pojasnjujejo naministrstvu.