Drugi tir

Namesto, da bi gradili, smo izgubili eno leto zdaj pa še 200 milijonov evrov

S.R./STA
17. 11. 2018, 16.10
Posodobljeno: 17. 11. 2018, 16.33
Deli članek:

Da Madžarska ne namerava sodelovati s Slovenijo pri gradnji drugega tira, je predsednika SMC in nekdanjega premierja Mira Cerarja negativno presenetilo.

STA
Cerar in Šarec pred vrhom koalicije.

Napoved madžarskega premierja Viktorja Orbana, da Madžarska ne bo sodelovala pri gradnji drugega železniškega tira Divača-Koper in pri razvoju koprskega pristanišča, je zelo negativna novica za Slovenijo, je ob prihodu na vrh koalicije dejal Miro Cerar. "Zanjo pa smo si povsem sami krivi," je dodal.

Ob tem je obžaloval, da smo izgubili po njegovih besedah izjemno priložnost, da bi z madžarskim vlagateljem pri gradnji drugega tira prihranili 200 milijonov evrov in dobili kredibilnega partnerja pri infrastrukturnih povezavah ter na ta način pripomogli, da bi imela Luka Koper s Slovenskimi železnicami in drugimi gospodarskimi subjekti v prihodnje več dobička in več možnosti za poslovanje.

Madžarska je po Cerarjevih besedah izgubila potrpljenje s projektom zaradi nekaj naših nepremišljenih in nepotrebnih izjav. "V prejšnji vladi smo si tri leta močno prizadevali, da bi z Madžari sklenili strateško partnerstvo glede infrastrukture," je dejal Cerar. Luka Koper je namreč za Madžarsko vitalnega pomena, s sodelovanjem pa bi tudi mi veliko zaslužili, je povedal. "Zdaj smo to priložnost izgubili," je obžaloval.

Na mrtvi točki

Namesto, da bi danes že gradili drugi tir, smo še vedno na mrtvi točki. Cerar je spomnil, da so projekt najprej za eno leto zaustavili referendumi, "ki jih je spromoviral Vili Kovačič s pomočjo Janeza Janše", zdaj pa smo izgubili še 200 milijonov evrov. "In resnično me skrbi, kam gre Slovenija, če bomo nadaljevali po tej poti," je dejal. 

Vprašanje financiranja drugega tira bo tako na zahtevo SMC tudi pomembna točka današnjega vrha koalicije, ki ga je premier Marjan Šarec sklical z namenom posveta o proračunu in pogajanjih z javnim sektorjem. "To vprašanje nameravam danes z vso resnostjo sprožiti na vrhu koalicije, kajti finančna konstrukcija za drugi tir je bila lepo zaprta, obetalo je, da bo to mogoče varno izpeljati, brez da bi prišlo do kakšnih neprijetnih presenečenj, zdaj pa me zanima, komu bomo vzeli," je poudaril Cerar.

Bratuškova: Z Madžarsko bi bil drugi tir še dražji

Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je na drugi strani zadovoljna z napovedjo madžarskega premierja. "Če bi gradili skupaj z Madžarsko, bi bil strošek gradnje proge Divača-Koper nekaj sto milijonov evrov dražji, kot če ga bomo zgradili sami," je dejala ob prihodu na srečanje koalicijskih partnerjev. Spomnila je, da je že septembra na zaslišanju za ministrico jasno povedala, kaj osebno misli o sodelovanju Madžarske pri financiranju drugega tira. Kot ministrica je nameravala predlagati, da Slovenija drugi tir zgradi sama, je pa še čakala na dokončne številke. Odločitev je sicer nameravala prepustiti vladi. 

Ob tem je k Orbanovi izjavi dodala oceno, da pod takšnimi pogoji, kot jih je zahtevala Madžarska, Orban v svojo državo nikoli ne bi pustil tujega investitorja. Na vprašanje, kako bomo torej financirali ta projekt, je Bratuškova odgovorila, da se natančna finančna konstrukcija še pripravlja. Za zdaj še ni znano, ali bo treba zagotoviti dodatnih 200 milijonov evrov kapitala, ali pa bi tudi ta del lahko pokrili z zadolževanjem, je dejala. 

Poudarila je, da zaradi odločitve Madžarske črpanje evropskih sredstev za ta projekt ni ogroženo, kar da je tudi sama preverila na pogovoru s komisarko Violeto Bulc. Glede posojila Evropske investicijske banke (EIB) pa je dejala, da dogovor še ni dokončen oz. pogodba še ni podpisana. Predstavniki EIB so ji tudi zagotovili, da projekt brez Madžarske zanje ni težava oz. da bi bil posel še lažje sklenjen.