Ne gremo v Milano

Kako je z "dizelaši" v Sloveniji?

L.T.
2. 10. 2018, 13.20
Deli članek:

Za pojasnila smo se obrnili na Mestno občino Ljubljano, kjer so nam povedali, da o prepovedi dizelskih vozil ne razmišljajo, saj obremenjenost okolja v mestu rešujejo na drugačne načine.

Profimedia
Po aferi Dieselgate se je dizelsko gorivo znašlo med okoljskimi sovražniki številka ena.
Velikodušne ugodnosti kupcem električnih vozil omogoča javni Eko sklad. Na podlagi prošnje vam lahko odobrijo 7500 evrov subvencije pri nakupu električnega vozila, mogoče pa je tudi njegovo kreditiranje z več kot ugodno obrestno mero 1,3 odstotka in ročnostjo 10 let.

Za osebna vozila je središče Ljubljane že zdaj zaprto v dobršni meri, prav tako tretjino avtobusov mestnega potniškega prometa poganja okolju prijaznejši plin metan. Vozni park avtobusov je bil posodobljen, večina vozil tako ustreza najvišjim standardom z oznako euro 4, 5 in 6.

Tudi mejne vrednosti izpustov NOx ne presegajo evropsko določenih standardov. Na MOL sicer opažajo, da zvišane emisije v večini primerov niso posledica prometa, temveč individualnih kurišč, s katerimi prebivalci ogrevajo domove. Delež takšnih je zaradi daljinskega ogrevanja v Ljubljani majhen, saj je 74 odstotkov gospodinjstev v Ljubljani priklopljenih na plinovod oziroma daljinsko ogrevanje.

Kategorizacije niso vpisane v prometno

Poleg tega slovenska mesta dizlom ne morejo enostransko prepovedati vstopa v svoja središča, saj nimajo zakonske podlage, kako določati, katero vozilo je ustrezno in katero ne. Za ta namen bi se moral spremeniti zakon o cestnem prometu, pojasnjujejo na MOL, ki bi okoljske kategorizacije vozil vpisal v njihova prometna dovoljenja. Če bo prišlo do te spremembe, ni izključeno, da nadzora ne bodo izvajali kar mestni redarji.

Milano je dizelskim voznikom rekel ne

V Emiliji - Romanji, Benečiji, Lombardiji in Piemontu od včeraj velja strožji načrt boja proti smogu. Pet dni na teden bo po središčih njihovih prestolnic prepovedana vožnja s starejšimi dizelskimi vozili. Gre pretežno za avtomobile standarda euro 0 do euro 3, ki so bili proizvedeni pred letom 2006, ko je začel veljati standard euro 4.

A tudi lastniki avtomobilov s standardom euro 4 se bodo glede vožnje po severnoitalijanskih mestih lahko kar hitro obrisali pod nosom. Prepoved zanje bo namreč stopila v veljavo oktobra 2020. Podobno kot starejši modeli se bodo po tamkajšnjih mestih vozili samo še pred pol deveto zjutraj in po pol sedmi zvečer. Globa za kršitelje bo znašala zajetnih 450 evrov.

Pobudnik prepovedi je bila italijanska finančna prestolnica Milano, njeni odločitvi pa bodo po pričakovanjih sledila tudi ostala mesta, ki se za prepoved še niso odločila v tem trenutku. O prepovedi dizlov tako razmišljajo tudi v Rimu, kjer smog ogroža zgodovinske ostaline večnega mesta.

Namesto ekonomije ekologija

Zaradi varčnosti nekoč v Evropi priljubljeno dizelsko gorivo je po Volkswagnovi aferi Dieselgate postalo ekološki sovražnik številka ena. Spomnimo, koncern Volkswagen je bil zasačen, da je prilagodil programsko opremo avtomobilov na način, da je le ta med testiranjem zmanjšala moč motorja, ki je tako proizvajal nižje stopnje emisij. Med prvimi nemškimi mesti je vstop dizelskim vozilom v svoje središče prepovedal Hamburg in to kljub nasprotovanju zveznih oblasti.