Po tragediji v Genovi

Najstarejša avtocestna viadukta sta Verd in Ravbarkomanda. Kako stabilna sta?

Mihael Korsika
19. 8. 2018, 13.09
Posodobljeno: 19. 8. 2018, 13.09
Deli članek:

Po torkovi tragediji v sosednji Italiji, kjer se je v Genovi zrušil viadukt iz leta 1967, je Dars zagotovil, da stabilnost konstrukcij viaduktov ni ogrožena. Najstarejša avtocestna viadukta sta Ravbarkomanda in Verd, ki sta bila odprta za promet leta 1972.

STA
Viadukt Črni kal

32 milijonov evrov bo Dars do leta 2020 namenil za obnovo premostitvenih objektov. 193 viaduktov je na slovenskem avtocestnem križu. 28 viaduktov bo Dars obnovil do leta 2020. Najstarejša viadukta sta Ravbarkomanda in Verd, prek katerih so avtomobili prvič zapeljali konec decembra leta 1972. Največji viadukt je s 1065 metri Črni Kal. Najkrajši je viadukt Vranke, ki je dolg 90 metrov.

Na slovenskem avtocestnem križu, katerega skupna dolžina meri 617 kilometrov, stoji 192 viaduktov, kar pomeni, da je na avtocesti viadukt v povprečju postavljen na vsake dobre tri kilometre. Po načrtu ukrepov na avtocestni infrastrukturi za obdobje 2018–2020 družba načrtuje obnovo 58 premostitvenih objektov, med katerimi je 28 viaduktov, 13 nadvozov, 11 mostov, štirje podvozi in dva pokrita vkopa. Vrednost vseh obnovitvenih del v tem obdobju znaša slabih 32 milijonov evrov.

Redni pregledi

Skladno z veljavnimi predpisi Dars skrbi za izvajanje tekočih, rednih, glavnih, izrednih in detajlnih pregledov premostitvenih objektov. Tekoče preglede enkrat mesečno izvaja vzdrževalna služba, redne pregledi objektov potekajo vsake dve leti, glavni pregledi pa vsakih šest let.

Redne in glavne preglede za Dars izvajata Zavod za gradbeništvo Slovenije in Gradbeni inštitut ZRMK. V primeru izrednih dogodkov, kot so denimo potresi, visoke vode, plazovi, hude prometne nesreče in razlitje snovi, ki škodijo nosilni konstrukciji, opravijo tudi izredne preglede. Če pri rednem ali glavnem pregledu ugotovijo, da je potrebna sanacija, naredijo podroben pregled, ki služi kot osnova za projektiranje sanacije.

Profimedia
Viadukt Ravbarkomanda

Po tragediji v Italiji je bolgarska vlada napovedala, da bodo v prihodnjih letih v državi obnovili 211 cestnih mostov, ki so v slabem stanju in so zato nevarni. Večina mostov je starejših od 35 let, nekaterih izmed njih celo še nikoli niso temeljito prenovili. Od 34 avtocestnih mostov oziroma viaduktov naj bi jih bilo 17 v še posebej slabem stanju.

Pri pregledih odgovorni med drugim pregledajo stanje okolice, vozišča, prekladnih konstrukcij, vmesnih opornikov, sistema za odvodnjavanje meteorne vode, ograje na hodniku in varnostne ograje.

Na podlagi ugotovitev pri rednih in glavnih pregledih premostitvenih objektov Dars poskrbi za izvedbo analize stanja premostitvenih objektov in na podlagi analize pripravi program ukrepov na premostitvenih objektih. Na podlagi programa ukrepov na premostitvenih objektih nato načrtuje večja obnovitvena dela. Manjše pomanjkljivosti na objektih se sicer odpravijo v sklopu rednih vzdrževalnih del. Če se pri pregledu objekta izkaže, da je ogrožena prometna varnost, pa izvedejo ustrezne ukrepe za zavarovanje prometa in pristopijo k izvedbi sanacije.

Profimedia
Kapucinski most v Škofji Loki je najstarejši v Sloveniji in je bil zgrajen v 14. stoletju.

Najstarejša viadukta

Na avtocestnem križu sta sicer najstarejša viadukta Ravbarkomanda in Verd pri Vrhniki. Obsežnejša obnova slednjega se je zaključila jeseni 2007, na viaduktu Ravbarkomanda pa se je obsežnejša obnova začela lani. Dela na levem objektu (gledano od Ljubljane proti Kopru), ki je zdaj zaradi sanacije zaprt, bodo končana predvidoma do konca septembra, pojasnjujejo na Darsu. Potem bodo v celoti zaključili še dela na desnem objektu, na katerem je obnovitev sicer potekala lani, a je ostalo neopravljenih še nekaj sanacijskih del.