Uničujoče mnenje računskega sodišča

SŽ: od milijonov mimo javnega naročanja do brezplačnih vozovnic za 8000 zaposlenih

T.L.
6. 6. 2018, 11.50
Posodobljeno: 6. 6. 2018, 12.21
Deli članek:

Plačevanje mesečnega pavšala za storitve svetovanja, čeprav se posamezne storitve niso izvajale; približno 8000 zaposlenim in tudi upokojencem, njihovim družinskim članom, določenim javnim uslužbencem ter zunanjim izvajalcem pogodbenih del omogočali brezplačne vozovnice ali dodatne ugodnosti - to je le nekaj ugotivitev revizije.

M24.SI

V zadnjem času se je o Slovenskih železnicah v javnosti pisalo predvsem zaradi sindikalnih vojn in posnetka, na katerem sindikalist Silvo Berdajs grozi enemu od članov sveta delavcev v družbi Slovenske železnice. Pred volitvami pa še zaradi sindikalne napovedi stavke.

Nič kaj dobra novica pa za Slovenske železnice ne prihaja niti iz računskega sodišča, ki v reviziji ugotavlja, da poslovanje družbe Slovenske železnice na področju medsebojnega poslovanja družb v skupini v letih 2013 in 2014 ni bilo učinkovito. SŽ med drugim niso zagotavljale ekonomičnosti in konkurenčnosti, vzpostavile pa niso niti ustreznega sistema notranjega nadzora. 

Računsko sodišče RS

SŽ kot obvladujoča družba po ugotovitvah sodišča niso v celoti zagotovile pogojev za obvladovanje poslovanja vseh odvisnih družb v skupini, saj so sklenile pogodbe o obvladovanju le s sedmimi od devetih odvisnih družb skupine, so zapisali v danes objavljenem revizijskem poročilu.

Družba prav tako ni učinkovito načrtovala medsebojnega poslovanja družb v skupini. Načrtovanega medsebojnega poslovanja finančno in vsebinsko ni opredelila na način, ki bi omogočal sprotni nadzor nad poslovanjem. Ciljev poslovanja ni načrtovala v obliki temeljnih kazalnikov poslovanja in z nadzorom odvisnih družb v skupini, zagotovila ni niti načrtovanja ciljev poslovanja v teh družbah.

Računsko sodišče RS

Ekonomičnost in konkurenčnost ... kaj je to?

Poleg tega pri svojem poslovanju ni zagotavljala ekonomičnosti in konkurenčnosti, hkrati pa ni z nadzornimi aktivnostmi zagotovila ekonomičnega in konkurenčno naravnanega poslovanja družb v skupini, ki izvajajo obvezne gospodarske javne službe. SŽ pri sklepanju poslov z odvisnimi družbami v skupini niso upoštevale določb o usklajevanju postopkov za oddajo javnih naročil, s čimer bi zagotovile bolj ekonomično in konkurenčno ravnanje.

Računsko sodišče

Družbe Slovenske železnice, Potniški promet in Infrastruktura so posle znotraj skupine Slovenske železnice sklepale brez izvedbe postopkov javnega naročanja v skupni vrednosti poslov 36.793.769 evrov, pri čemer so se neutemeljeno sklicevale na izjeme od uporabe pravil postopkov javnega naročanja. Družba Slovenske železnice z nadzornimi aktivnostmi ni preprečila navideznih oddaj "notranjih naročil" med odvisnimi družbami v skupini Slovenske železnice, v skupni vrednosti poslov 5.015.743 evrov, ugotavlja računsko sodišče.

Brez protikorupcijske klavzule

Za izvedbo določenih medsebojnih poslov družb v skupini Slovenske železnice se niso dogovorili v pisni obliki ali pa so pisno obliko zagotovili potem, ko je obligacijsko razmerje že nastalo. Pri sklepanju medsebojnih poslov z odvisnimi družbami v skupini v pogodbe niso vključili protikorupcijske klavzule. Ker ni izvajala nadzornih aktivnosti, se je to dogajalo tudi pri poslih, ki so jih med seboj sklepale odvisne družbe.

Računsko sodišče RS

SŽ poleg tega med drugim niso vzpostavile evidence izdanih navodil odvisnim družbam v letih 2013 in 2014, niso normativno uredile vsebine in načina poročanja v zvezi z izpolnjevanjem navodil, nadzorni svet družbe pa ni bil obveščen o danih navodilih obvladujoče odvisnim družbam. 

"Družba Slovenske železnice ni sprejela usmeritev za oblikovanje transfernih cen v skupini Slovenske železnice. Za poslovni leti 2013 in 2014 ni določila metod za določanje primerljivih tržnih cen za skupino Slovenske železnice in ni razpolagala z dokumentacijo, iz katere bi bil razviden sistem določanja transfernih cen ter njihova skladnost s primerljivimi tržnimi cenami".

Družba Slovenske železnice ni zagotovila, da bi odvisne družbe razpolagale samo z naložbami, ki so povezane z izvajanjem dejavnosti, za katere je bila ustanovljena skupina Slovenske železnice.

Družba Slovenske železnice je sklenila pogodbi o sponzoriranju društev, v katerih ni določila časovne omejitve trajanja pogodb o sponzoriranju niti ni omejila vrednosti sponzoriranja po teh pogodbah. Prav tako ni objavila informacij o sponzorskih sredstvih, ki jih vsakoletno prejemata društvi.

87.902 evrov za neposredno financiranje sindikatov in sindikalnih dejavnosti

Družbe v skupini Slovenske železnice so poleg rednih pogojev za delovanje sindikatov, zagotavljale tudi neposredno financiranje sindikatov in sindikalnih dejavnosti v skupnem znesku 87.902 evrov, čeprav za financiranje sindikalnih dejavnosti v takšnem obsegu ni obstajala podlaga v zakonu ali sklenjenih kolektivnih pogodbah. Družba Slovenske železnice ni preprečila, da direktorji oziroma posamezni člani poslovodstva družb v skupini Slovenske železnice ne bi bili hkrati tudi člani poslovodstev oziroma nosilci dejavnosti zasebnih podjetij, ki so bila registrirana za opravljanje konkurenčne dejavnosti družbam v skupini Slovenske železnice, v katerih so bili direktorji oziroma člani poslovodstva.

Brez notranjih revizij na najbolj tveganih področjih

Poslovodstvo družbe prav tako ni zagotovilo, da bi notranja revizija, organizirana v družbi, izvajala revizije nad poslovanjem skupine na najbolj tveganih področjih. Notranja revizija je le deloma spremljala, kako so vzpostavljene, se izvajajo in vzdržujejo notranje kontrole v povezavi s posli med družbami v skupini.

Računsko sodišče RS

"Družba Slovenske železnice ni vzpostavila ustreznega sistema notranjih kontrol na področju izvajanja medsebojnih poslov z odvisnimi družbami v skupini Slovenske železnice, kar se je odražalo v pomanjkljivostih pri delovanju notranjih kontrol, v nepravilnostih in v nesmotrnostih pri poslovanju družbe Slovenske železnice. Prav tako ni razpolagala z dokumentacijo, ki bi dokazovala dejansko izvedbo podpornih storitev odvisnim družbam v skupini Slovenske železnice," je zapisano v poročilu. 

Revizijsko poročilo računskega sodišča si lahko v celoti preberete na povezavi.

Družba je upravljala tudi s počitniškimi enotami v skupini Slovenske železnice, "čeprav ta dejavnost po naravi in obsegu ne predstavlja dejavnosti, ki bi bila kakorkoli povezana z opravljanjem temeljnih dejavnosti in z nadzorom ni preprečila, da se ne bi s tovrstno dejavnostjo ukvarjale tudi druge družbe v skupini Slovenske železnice", piše v poročilu. Počitniške enote družba ni oddajala po tržnih pogojih.

Plačevali obveznosti brez dokazov izvedbe storitve

Družba Slovenske železnice je poravnavala različne obveznosti, čeprav ni razpolagala z dokumentacijo o dejanski izvedbi storitev.

Računsko sodišče

Ugodnosti za različne skupine brez podlaga v zakonu

Na podlagi pravilnika o prevozu železniških delavcev so bile do različnih ugodnosti pri nakupu železniških vozovnic upravičene različne skupine (zaposleni in nekdanji zaposleni v družbah v skupini Slovenske železnice ter njihovi družinski člani, člani kulturnih društev, ki delujejo v okviru skupine Slovenske železnice, določeni javni uslužbenci, zunanji izvajalci pogodbenih del), ki so lahko koristile dodatne ugodnosti pri nakupu železniških vozovnic, čeprav za to ni obstajala podlaga v zakonu ali na njegovi podlagi sprejetem predpisu. 

Računsko sodišče

Notranja revizija delno aktivna

Poslovodstvo družbe Slovenske železnice ni zagotovilo, da bi notranja revizija, ki je bila organizirana v družbi Slovenske železnice, izvajala revizije nad poslovanjem skupine Slovenske železnice na področjih, ki so najbolj tvegana. Notranja revizija je le deloma spremljala, kako so vzpostavljene, se izvajajo in vzdržujejo notranje kontrole v povezavi s posli med družbami v skupini Slovenske železnice. Družba Slovenske železnice ni zagotovila celovite izvedbe ocene tveganja za nepravilnosti in nesmotrnosti pri poslovanju družb v skupini Slovenske železnice kot podlago za načrtovanje notranje revizije, zato ni prepoznala področij, kjer obstajajo največja tveganja in na teh področjih ni načrtovala revizij.