Zanimivosti

Odkrili doslej najbolj oddaljeno in najstarejšo galaksijo

STA
20. 9. 2012, 09.39
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.52

Ameriški in evropski astronomi so odkrili doslej najbolj oddaljeno in tudi najstarejšo galaksijo.

Gre za galaksijo, oddaljeno 13,2 milijarde svetlobnih let, ki se je oblikovala še v začetnih trenutkih rojstva vesolja, ko je bilo staro "vsega" 500 milijonov let, so v sredo sporočili iz ameriške vesoljske agencije Nasa.

Galaksija se je oblikovala v obdobju, ko je vesolje prehajalo iz t. i. "temne dobe". V tem obdobju so se v vesolju pojavile prve zvezde in je začelo "svetiti". Pred tem je bilo temno in brez zvezd. In odkritje te male galaksije ponuja vpogled v doslej najbolj oddaljeno zgodovino našega vesolja.

Odkrili so jo s skupnimi zmogljivostmi vesoljskih teleskopov Spitzer in Hubble ter s pomočjo učinka kozmične povečave oz. "gravitacijske leče", so pojasnili pri Nasi.

"Ta galaksija je najbolj oddaljen objekt, ki smo ga kdajkoli zapazili," je dejal Wei Zheng, eden glavnih znanstvenikov na oddelku za fiziko in astronomijo Univerze Johna Hopkinsa v ameriškem Baltimoru in glavni avtor prispevka, ki bo objavljen v naslednji izdaji znanstvene revije Nature.

Svetloba s te oddaljene galaksije je do Nasinih teleskopov potovala 13,2 milijarde let oz., povedano drugače, galaksijo je zapustila, ko je bilo vesolje veliko le 3,6 odstotka današnjega obsega.

A kot ocenjujejo znanstveniki, se je galaksija začela oblikovati že prej kot 500 milijonov let po velikem poku in sicer že, ko je bilo vesolje staro le okoli 200 milijonov let. Je tudi zelo majhna; ima namreč le kak odstotek mase naše Rimske ceste.

Doslej so odkrili okoli sto galaksij, ki so se začele oblikovati med 650 do 850 milijonov let po rojstvu vesolja. Le za eno, ki so jo odkrili lani, lahko z gotovostjo trdijo, da je nastala okoli 500 milijonov let po velikem poku.