NAGRADA

Drugi tir, lepo darilo za Stojana Petriča

Jože Biščak
8. 1. 2017, 07.16
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 10.02
Deli članek:

Sodeč po dogodkih v preteklem letu bo večstomilijonski posel gradnje drugega tira dobil Stojan Petrič.

STA
Stojan Petrič

Čeprav je GH holding (v lasti Blaža Miklavčiča, nekdanjega prvega moža Slovenskih železnic) ta hip v Sloveniji edino podjetje, ki ima vse reference in izkušnje za gradnjo drugega tira, dogodki v preteklem letu kažejo, da je posel gradnje nove železniške proge med Koprom in Divačo namenjen mogotcu Stojanu Petriču, ki lastniško obvladuje idrijski koncern Kolektor.

Ker gre za posel desetletja, je bitka za gradnjo drugega tira v polnem razmahu.

Najprej izvlečni tir

Član Kučanovega Foruma 21 in programskega sveta tega foruma je lani najprej presenetljivo zmagal na javnem razpisu za gradnjo tako imenovanega izvlečnega tira. Gre za 1,2 kilometra dolg odsek od izhoda tovorne postaje v Kopru proti Divači, ki je načeloma prvi del proge (2. tira). Ocenjena vrednost projekta je dobrih 20 milijonov evrov (zaradi visokih garancij so bila avtomatično izločena manjša podjetja, ki tega niso zmogla), sumljiva pa je bila nenavadno velika razlika v ponujenih cenah: najdražjo ponudbo (16,23 milijona evrov) je oddal konzorcij Iskre in bolgarskega podjetja Prometna gradnja in obnavljanje, najugodnejšo (5,92 milijona evrov) pa konzorcij okoli Kolektor Kolinga. Druga nenavadna zadeva je bil dolg čas gradnje – 22 mesecev. Neuradni viri trdijo, da gre za načrtno zavlačevanje, kar koristi samo Petriču, ker si v tem času lahko nabere še dovolj referenc za gradnjo drugega tira.

1,36 milijarde evrov je zadnja cena za gradnjo drugega tira.

Nakup s ciljem

Medtem je idrijski mogotec iz stečajne mase propadlega gradbinca Primorja za 18 milijonov evrov kupil goriški CPG. Koliko je bilo za Kolektor Koling pomembno to podjetje, pove podatek, da je bila izhodiščna cena osem milijonov evrov, nato se je podvojila, Kolektor Koling je na koncu za družbo ponudil še 15 odstotkov več. S tem je postal največji gradbinec v državi. Že takrat so neuradni viri namigovali, da je Petrič kupil CPG izključno zaradi drugega tira, saj naj bi mu bil posel obljubljen, ker je med drugim kupil časopisno hišo Delo in tako pred drugimi grabežljivci rešil Kučanov najljubši časopis. Kolektor Koling pa je septembra lani dobil še en železniški posel, ki ga je razpisala Direkcija RS za infrastrukturo. S 14,8 milijona evrov je oddal najugodnejšo ponudbo za prenovo kočevske proge. To pomeni, da je Stojan Petrič od lanskih treh razpisov za prenovo železnic iz nove evropske perspektive do jeseni dobil kar dva. Tako je postal glavni kandidat, da bo dobil tudi gradnjo drugega tira, nad katero bdi državno podjetje 2TDK.

STA
Forum 21 Milana Kučana prav tako razpravlja o drugem tiru.

Cena raste

Projekt je bil pred 15 leti ocenjen na 700 milijonov evrov, kar je tudi cena, ki jo je leta 2013 zagovarjal nekdanji minister za infrastrukturo Samo Omerzel. Vmes so se ponudili Kitajci, češ da lahko drugi tir zgradijo za 400 milijonov evrov, zadnja cena, kot je zapisano v  poročilu Preveritev ocenjene vrednosti ter vse možne racionalizacije in optimizacije za projekt drugega tira nove železniške proge Divača–Koper, se giblje med 1,12 in 1,36 milijarde evrov.

Denar že frči

Ker gre za posel desetletja, je bitka za gradnjo drugega tira v polnem razmahu. Država je 2TDK dokapitalizirala z 20 milijoni evrov, skupaj naj bi bil njen vložek 200 milijonov evrov. A še preden je zasajena prva lopata, davkoplačevalski denar že frči na vse strani. Za projektno in investicijsko dokumentacijo, geološko-geomehanske, hidrološke, krasoslovne, arheološke in druge raziskave, odkupe zemljišč in odškodnine, spremembe namembnosti, zunanjo kontrolo kakovosti, revizije, recenzije ter nadzor je bilo porabljenih že 50,97 milijona evrov. Kaj šele bo, ko se bo začelo zares.

Svet24
Del trase Divača–Koper